(C) Pressence Public Relations
112 punktów do planu zarządzania kryzysem [pdf, 1,5 MB]


 

Zaprenumeruj "Pressence Newsletter" - miesięcznik o public relations
 
 
Media Gapa - blog o relacjach z mediami, komunikacji kryzysowej i pisaniu informacji prasowych
 
EsPResso Quiz - Krótki, ale wcale nie taki łatwy quiz PR
Czytelnia








Oto 21 naszych artykułów o PR opublikowanych w Pressence Newsletter:


1. 5 kategorii buntowników w polskim PR

5 kategorii buntowników w polskim PR

Bunt to postęp w fazie potencjalnej.
– Sławomir Mrożek

Przymierzam się do napisania książki o polskich buntownikach w PR. Dlaczego polskich? Bo nie chcę pisać grubej książki.

Ludzie dzisiaj mało czytają. A ja chcę napisać bestseller. Dlatego moja książka nie może być gruba – będzie miała najwyżej 25 stron i dużo kolorowych obrazków. Poza tym, nie będę pisał o buntownikach z kredytem hipotecznym we frankach szwajcarskich. Wiem co to litość.

Polskie public relations potrzebuje buntowników – niepokornych, przekornych i czupurnych ludzi, którzy wywrócą wszystko do góry nogami i zbudują nowy PR. Ale buntownik buntownikowi nie jest równy. Jeden wywraca, drugi burzy, trzeci tylko przestawia. Krótko mówiąc, buntowników nam nie brakuje, ale tych prawdziwych ze świecą szukać.

Oto 5 kategorii buntowników, których spotkałem w agencjach public relations, wewnętrznych działach PR, na konferencjach branżowych i w biurach pośrednictwa pracy:

1. Idiota

Idiota buntuje się nieświadomie. Nie można mieć pewności, że to, co mówi ma jakąkolwiek wartość. Szybciej mówi niż myśli i nigdy nie wiadomo co wymyśli. Manipuluje informacjami dla własnej korzyści i wywołuje rewolucyjne nastroje wśród współpracowników. Więcej...


2. Kreatywna strategia w mediach społecznościowych

Kreatywna strategia w mediach społecznościowych

Prawdziwy akt odkrycia nie polega na odnajdywaniu nowych lądów,
lecz na patrzeniu na nie innymi oczyma.
– Marcel Proust

Zdecydowana większość reklam telewizyjnych nie tylko obraża naszą inteligencję, ale jest też potwornie schematyczna i nudna.

Podobnie jest z blogami, książkami, filmami, piosenkami, operami, baletami, utworami symfonicznymi i obrazami.

Byłbym jednak niesprawiedliwy, gdybym powiedział, że wynika to z braku szacunku dla odbiorców. Powód jest zgoła inny.

Stworzenie czegoś naprawdę wartościowego jest piekielnie trudne. I zdecydowanie niewiele osób potrafi to robić. Więcej...


3. Konsumenci nie zmieniają się na żądanie

Konsumenci nie zmieniają się na żądanie

Ten, który stale jest szczęśliwy,
musi się często zmieniać.
– Konfucjusz

W świecie public relations można obecnie spotkać dwie grupy praktyków PR.

Przedstawiciele pierwszej grupy uważają, że w PR nic się nie zmienia. To właśnie oni sądzą, że ludzie do końca świata będą jedli okropne hamburgery i w telewizji w sezonie wakacyjnym będą tylko powtórki.

Kiedy mają problem w komunikacji z konsumentami ogłaszają konkurs, w którym można wygrać milion hamburgerów prosto od krowy lub zaproszenie na obiad z prezesem TVP. Problemu to nie rozwiązuje, ale przez chwilę jest miło i syto.

W drugiej grupie dominuje przeświadczenie (graniczące z paranoją), że wszystko wokół nas się szybko zmienia. To właśnie oni wykupują nałogowo w księgarniach wszystkie książki, które ogłaszają czegoś koniec lub początek, na przykład "Koniec tradycyjnej komunikacji kryzysowej" albo "Nowe sposoby manipulacji mediami".

Obydwie grupy są w błędzie. Więcej...


4. PR to nie małe piwo

PR to nie małe piwo

Nie pytaj o konsekwencje, gdy chcesz coś zrobić,
bo nigdy tego nie dokończysz.
– Erich Maria Remarque

Praca w PR to nie małe piwo, kaszka z mlekiem ani bułka z masłem.

O czas na radiowej i telewizyjnej antenie i miejsce w gazecie codziennie rywalizuje wiele firm, organizacji i instytucji. Dziennikarze mogą grymasić i wybrzydzać – to oni stawiają warunki i wybierają tematy.

Czasem potrzeba kilku miesięcy starań (i wielu niepowodzeń), żeby w końcu zainteresować reportera swoim tematem i przeczytać o tym w gazecie, usłyszeć w radiu lub zobaczyć w telewizji.

Jeśli częściej słyszysz "nie" niż "tak", możesz chwilami tracić wiarę w siebie, szczególnie kiedy pracujesz dla ludzi, którzy sądzą, że w PR wystarczy zadzwonić do redakcji lub wysłać reporterowi informację prasową – i można otwierać szampana. Więcej...


5. Młotek czy piła, czyli nie ma dobrych odpowiedzi na złe pytania

Młotek czy piła, czyli nie ma dobrych odpowiedzi na złe pytania

Aby zadać pytanie, trzeba już znać przynajmniej część odpowiedzi.
– Robert Sheckley

W PR nie ma dobrych odpowiedzi na złe pytania. Nie mam na myśli pytań trudnych, ostrych czy dociekliwych. Chodzi o pytania źle postawione.

Na przykład w tym tygodniu znalazłem w mojej skrzynce e-mail takie pytania:

"Na czym polega dobre public relations? Czy wystarczy wysyłać mediom informacje prasowe?

Mam plan marketingowy komunikacji w mediach społecznościowych. Co miesiąc wysyłam prenumeratorom firmowy newsletter. Regularnie piszę na Twitterze. Mam też profile na Facebooku i LinkedIn. Czy to wystarczy?

Co jest ważniejsze w PR: narzędzia czy strategia?

I pytanie za skrzynię złota. Czy warto płacić agencji PR miesięcznie kilkadziesiąt tysięcy złotych? Myślę o wyborze dużej agencji, ale nie wiem czy potrafi mi skutecznie pomóc. Czy dobra agencja potrafi zwiększyć rozpoznawalność mojej marki i poprawić reputację? Jaka agencja PR jest lepsza: tradycyjna czy ta, która stawia na komunikację w nowych mediach? Więcej...


6. Krzywa postępu w PR

Krzywa postępu w PR

Może z czasem zobaczymy rzeczy,
których, jak dotąd, nie możemy sobie wyobrazić.
– Galileusz

Jednym z ciekawszych aspektów pracy w public relations jest to, że trudno jednoznacznie określić PR jako sztukę czy naukę.

Naukowcy chętnie piszą na uniwersytetach doktoraty o PR udokumentowane analizami, wykresami i danymi statystycznymi. Zgoda, że pewne dziedziny PR (na przykład planowanie mediów lub komunikacja w mediach społecznościowych) stały się bardziej "naukowe".

Jako praktyk PR uważam, że istnieje tylko jeden czynnik odróżniający naukę od sztuki. W nauce mówimy o "krzywej postępu". Chodzi o to, że nauka wyznacza kierunek działania i zmierza do realizacji wybranego celu. Więcej...


7. Kreatywny PR jest najlepszą strategią

Kreatywny PR jest najlepszą strategią

Jeśli chcesz osiągnąć wyższy poziom,
działaj jakbyś już na nim był.
– William James

Ludzie, którzy są wybitnymi szachistami uważają, że to najlepszy sport na świecie.

Ludzie, którzy są genialnymi muzykami uważają, że jesteśmy stworzeni do muzyki.

Ludzie, którzy nie wierzą w media społecznościowe nie widzą sensu w komunikacji na Twitterze lub Facebooku.

Tak działa efekt potwierdzenia. Lubimy informacje, które potwierdzają nasze oczekiwania i hipotezy, niezależnie od tego czy te informacje są prawdziwe. A ci, którzy się z nami zgadzają są zawsze inteligentni :-) Więcej...


8. Czego agencja PR chce od swoich klientów

Czego agencja PR chce od swoich klientów

Doświadczenie dowiodło,
że kto nigdy nie ufa, będzie oszukany.
– Leonardo da Vinci

Klienci agencji PR są różni. Bardzo różni.

Popularni i nieznani. Krajowi i lokalni. Bogaci i na dorobku. Zdecydowani i kapryśni. Skromni i próżni. Cierpliwi i nerwowi. Uwielbiani przez media i nielubiani.

Jest jednak jedna rzecz, która ich łączy. Jeżeli dają agencji PR to, czego oczekuje, zawsze dobrze na tym wychodzą.

Kiedy agencja otrzymuje to, czego potrzebuje we właściwym czasie i właściwy sposób, widzimy lepsze relacje i mamy lepsze wyniki. Więcej...


9. Gdybym sam szukał dla siebie agencji PR...

Gdybym sam szukał dla siebie agencji PR...

Ja nie szukam, ja znajduję.
– Pablo Ruiz Picasso

Wyobraźmy sobie, że jestem dyrektorem marketingu w średniej firmie i zastanawiam się nad wyborem agencji PR.

Kogo wybrać: 1. agencję należącą do międzynarodowej sieci, 2. agencję, która wyśmienicie zna moją branżę czy 3. małą agencję znaną z wyspecjalizowanych usług.

Zakładam, że wszystkie trzy firmy cieszą się dobrą reputacją, zatrudniają wykwalifikowanych specjalistów i mają dobre kontakty w mediach.

Duża międzynarodowa agencja PR działa jak agencja reklamowa. Zatrudnia ludzi kiedy ma klientów i zwalnia kiedy ich traci. Plusem takiej agencji jest na pewno dostęp do najnowszej wiedzy i technologii. Minusem to, że z moim skromnym budżetem wcale nie muszę być dla niej najważniejszym klientem.

Dodajmy małą elastyczność (tylko trochę większą od Titanica), honorarium wyższe od średniej na rynku (każda godzina pracy – także sekretariatu – jest wliczona do faktury) i większe ryzyko zmiany osób, które w agencji będą zajmowały się moim PR. Więcej...


10. Kiedyś wiedziałem o PR dużo więcej

Kiedyś wiedziałem o PR dużo więcej

Wiedza, to ta część naszej niewiedzy,
którą uporządkowaliśmy i skatalogowaliśmy.
– Ambrose Bierce

Jedną z wyjątkowych cech ludzkiego umysłu jest umiejętność wyobrażania sobie, że wiemy coś czego nie wiemy.

Jest tyle przepięknych rzeczy, które kiedyś wiedzieliśmy.

Wiedzieliśmy na przykład z czego zbudowany jest wszechświat. Tworzyły go protony, elektrony i neutrony, które składały się z kwarków i całej armii jeszcze mniejszych cząsteczek. Kilka lat temu dowiedzieliśmy się, że 96% wszechświata składa się z materii, o której nic nie wiemy.

Nazywamy ją ciemną energią i ciemną masą, bo nie wiemy co to właściwie jest. To nie ma nic wspólnego z gwiazdami i protonami. Nie wiemy nawet jak tego szukać.

Przez setki lat (może nawet tysiące) byliśmy przekonani, że choroby są sprowadzane na nas przez stare wiedźmy, cuchnące wyziewy lub rozgniewanych bogów. Teraz uczymy się o mikrobach i genetyce.

Wydawać by się mogło, że tyle wieków błądzenia nauczyło nas odrobiny pokory. Nic z tego.

Tak doszliśmy do tematu public relations. Więcej...


11. Po pierwsze, rozwiązania!

Po pierwsze, rozwiązania!

W życiu nie ma rozwiązań. Jest tylko działanie sił.
Te siły trzeba umieć stworzyć, a rozwiązanie przyjdzie samo.
– Antoine de Saint-Exupéry

W PR większość czasu i energii przeznaczamy na rozwiązywanie problemów w komunikacji.

Problem może być duży: klient musi poinformować opinię publiczną o skierowaniu do serwisu wszystkich urządzeń wyprodukowanych w tym roku. Lub mniejszy: klient utknął w korku ulicznym w drodze na konferencję prasową.

W obydwu przypadkach szukamy optymalnego rozwiązania problemu.

Nawet najmniejszy problem może przynieść duże straty jeśli nie będzie szybko i właściwie rozpoznany, zdiagnozowany i rozwiązany. Więcej...


12. Mówisz, że pracujesz w PR?

Mówisz, że pracujesz w PR?

Każda praca jest dobra,
o ile jest dobrze wykonywana.
– Albert Einstein

Jaki jest Twój zawód?

Większość ludzi nie ma kłopotu z odpowiedzią.

Jestem nauczycielem. Tańczę w balecie. Prowadzę sklep. Pracuję w pralni. Mam warsztat ślusarski.

Kiedy przychodzi moja kolej, mówię, że prowadzę agencję PR. No i zaczyna się. Zdziwienie, zaskoczenie, cierpkie komentarze, oczy jak talerze, żartobliwe uwagi.

Oto kilka przykładów:

"Często spotykasz celebrytów?"

"Uczysz ludzi jak oszukiwać dziennikarzy?"

"Zajmujesz się akwizycją reklam?"

"Jesteś specem od manipulacji?" Więcej...


13. Casanova, polityk i kataryniarz... Czy PR ich potrzebuje?

Casanova, polityk i kataryniarz... Czy PR ich potrzebuje?

Ten, który walczy z potworami powinien zadbać,
by sam nie stał się potworem.
– Fryderyk Nietzsche

Prawdziwego eksperta PR poznaje się nie po tym jak zaczyna, ale jak kończy... Wiem, że nie pierwszy to powiedziałem :-)

Możesz mieć rewelacyjny pomysł na kampanię PR, przygotować przebojowy plan działania, zebrać grupą najlepszych współpracowników i otrzymać ogromny budżet... Jeżeli nie potrafisz dotrwać do końca, może nie cała praca pójdzie na marne, ale Twój wysiłek na pewno nie będzie w pełni doceniony.

Niestety, wielu praktyków PR – z różnych powodów – osłabia przed finałem tempo dobrze rozpoczętej kampanii. Tak jakby się bali wygrać albo nie wierzyli, że to już koniec.

Oto trzy typy praktyków PR, którzy – mimo pewnych zalet – mają duże kłopoty z wygrywaniem kampanii public relations:

1. Casanova. Maestro uwodzenia wizjami. Idzie do łóżka z pomysłami, które zawstydziłyby najbardziej wybrednych koneserów ars amandi. Uwielbia eksperymentować i każdego miesiąca ma nowy genialny pomysł na kampanię PR.

To jest właśnie TEN pomysł, który zmieni świat. "Przełomowy", "doskonały", "fenomenalny"... Coś czego jeszcze nikt nie robił. Więcej...


14. Kuchnia eksperta PR

Kuchnia eksperta PR

Najpierw spojrzyj, z kim jesz i pijesz,
a dopiero potem, co jesz i pijesz.
– Epikur

Jesteś ekspertem PR?

Jak zdefiniować eksperta PR i jak go rozpoznać w tłumie innych fachowców?

Czy to osoba, która najczęściej wypowiada się w mediach na temat PR? Ktoś kto opublikował najwięcej artykułów w miesięczniku PRESS? Kto jest najczęściej cytowany na konferencjach PR? Kto napisał najmądrzejsze książki? Kto jest uważany za najdroższego eksperta PR? Ktoś kto ma najwięcej znajomych na Twitterze i Facebooku?

Ktoś kto jest wyróżniającym się praktykiem nie musi być koniecznie ekspertem PR.

Popatrzmy na różnicę pomiędzy zawodowym i doświadczonym kucharzem, który sprawnie przyrządza smakowite potrawy na podstawie sprawdzonych receptur a kucharzem, który wymyśla nowe potrawy i oryginalne przepisy. Więcej...


15. Jak rozpoznać utalentowanego praktyka PR

Jak rozpoznać utalentowanego praktyka PR

Talent – to robić z łatwością to, co jest trudne dla innych.
Robić to, co niemożliwe dla talentu – oto geniusz.
– Henri Frédéric Amiel

Każdy kto pracuje w PR wie, że konsumenci nie zawsze podejmują racjonalne decyzje. Dlatego prawie identyczne produkty i usługi cieszą się bardzo różną popularnością.

Z drugiej strony, konsumenci nie lubią wyrzucać pieniędzy w błoto i dlatego tak dużo nowych produktów lub usług nie robi kariery na rynku.

Jak pogodzić te dwa pozornie sprzeczne zachowania? Czy ci sami konsumenci mogą być histerycznie emocjonalni i do bólu pragmatyczni?

Tego nie można wytłumaczyć. I dlatego PR jest takie ciekawe.

Podobnie jest z fizyką. Są dwie sprzeczne teorie wyjaśniające zachowanie się materii.

Teoria względności objaśnia świat w jeden sposób. Fizyka kwantów tłumaczy go inaczej.

Te dwie odmienne teorie tłumaczą te sam świat. Każda potrafi równie przekonująco objaśnić zachowanie się materii – teoria względności w ogólnej skali a fizyka kwantowa w mniejszej. Więcej...


16. Quiz skuteczności PR

Quiz skuteczności PR

Fundamentalna zasada rządząca wszechświatem:
przyczyny występują przed skutkami, nigdy odwrotnie.
– Stephen Hawking

Jako były nauczyciel (dwa lata uczyłem angielskiego w liceum) wiem, że krótkie testy z konkretnymi pytaniami pomagają szybko sprawdzić wiedzę uczniów.

Również w PR warto od czasu do czasu wykorzystać testy do oceny, które działania służą rozwojowi firmy, poprawiają jej wizerunek i wzmacniają reputację.

Wiele firm ma ciekawe pomysły PR i ambitne zamiary, ale nie udaje się wprowadzić ich w życie, najczęściej z braku czasu i środków.

Zyski ze skutecznego programu PR widać w zwiększeniu liczby klientów i przychodów, poprawie lojalności konsumentów, zdobyciu głosów w wyborach, zmianie nastawienia i zachowania, przyciągnięciu wiarygodnych inwestorów, itp. Więcej...


17. 7 sekretów leniwego i szczęśliwego praktyka PR

7 sekretów leniwego i szczęśliwego praktyka PR

Lenistwo jest ukrywanym ojcem postępu.
– Gabriel Laub

Nie lubię pracować. Nie lubię siedzieć w biurze.

Nienawidzę zebrań. Nie cierpię pisania raportów dla klientów.

Nie przepadam za inspirowaniem i motywowaniem pracowników.

Nudzą mnie wystąpienia samochwał na branżowych konferencjach PR.

A mimo to żyję i jakoś sobie radzę w public relations.

Oto 7 moich sekretów sukcesu w PR:

1. Przyjmij, że w PR nic nie jest oczywiste. Tak naprawdę w PR nie ma żadnych prawdziwych ekspertów. Wszystkie reguły to dyrdymały. Tylko kilka osób potrafi wymyślać skuteczne kampanie PR.

2. Sukces w PR zależy od przygotowania. Jeżeli nie jesteś najlepiej przygotowaną osobą na zebraniu, marnujesz swój czas. Bez pierwszorzędnego przygotowania nigdy nikogo nie przekonasz i nikt nie będzie Cię szanował.

3. W biurze rób tylko to, co musisz. Całą pracę wykonuj w domu. W biurze właściwie nie można zrobić nic wartościowego. Do biura idzie się na zebrania, żeby odbierać telefony, pisać notatki służbowe i e-maile, rozmawiać o polityce i plotkować. Więcej...


18. Co to znaczy, że pracujesz w PR?

Co to znaczy, że pracujesz w PR?

Człowiek czasem podejmie jakąś decyzję,
sam nie wie w jaki sposób, i ta decyzja trwa siłą rozpędu.
Z roku na rok coraz trudniej ją zmienić.
– Milan Kundera

Gdzie się nie obróciłem w zeszłym roku, kogo nie zapytałem, gdzie nie zadzwoniłem wszędzie mówiło się o PR.

Może to ma coś wspólnego z tym, że umiera tradycyjne dziennikarstwo i firmy zatrudniają byłych dziennikarzy, żeby pisali teraz dla nich.

Nie wieszczę końca dziennikarstwa. Uważam jednak, że PR i dziennikarstwo – po latach krwawych i niepotrzebnych wojen – zbliżyły się do siebie, bo marki zaczęły tworzyć i samodzielnie publikować więcej własnych treści.

Interesy są zbieżne: media szukają nowych źródeł zysków, marki zachęcają konsumentów do lektury ciekawych treści. Ale się porobiło...

Popatrzmy jak było jeszcze kilka (10?) lat temu i jak jest teraz. Więcej...


19. Filozofia przeżycia agencji PR

Filozofia przeżycia agencji PR

Drwić sobie z filozofii,
znaczy naprawdę filozofować.
– Blaise Pascal

Warto wiedzieć, że celem agencji PR nie jest –– jak można naiwnie przypuszczać – zarobienie jak najwięcej pieniędzy w jak najkrótszym czasie.

Naprawdę chodzi o to, żeby po ustaleniu:

1. na czym – zdaniem agencji – polega dobry PR,

2. jak agencja PR definiuje dobry produkt,

3. jak powinna przebiegać skuteczna kampania PR,

4. jakimi standardami agencja powinna kierować się w kontaktach z klientami, konsumentami i mediami,

5. co daje agencji realną przewagę nad konkurencją,

agencja PR mogła zarobić jak najwięcej pieniędzy w jak najkrótszym czasie. Więcej...


20. PR – sztuka czy nauka?

PR – sztuka czy nauka?

Prawdziwa sztuka jest zawsze współczesna.
– Fiodor Dostojewski

Dzisiaj jestem w filozoficznym nastroju, więc zapnij mocno pasy, bo mam dużo do powiedzenia.

PR jest sztuką czy nauką?

Niektóre elementy public relations wiążą się ze sztuką, niektóre z nauką. Na przykład spędzamy wiele godzin szukając błędów ortograficznych w naszych informacjach prasowych przed wysłaniem ich dziennikarzom. Analizujemy dokładnie efekty kampanii PR, żeby sprawdzić ile zmarnowaliśmy pieniędzy.

Nie będę jednak teraz zawracać głowy technicznymi drobnostkami – skupię się na PR jako całości. Czego jest w nim więcej: nauki czy sztuki?

Zacznijmy od prostej definicji nauki. Nauka to konkretna wiedza, która pomaga (pozwala?) nam zrozumieć jako coś działa. Na przykład jak działa młot parowy, karabin maszynowy czy elektryczna szczoteczka do zębów. Więcej...


21. Nie po drodze Ci z agencją PR?

Nie po drodze Ci z agencją PR?

Trudno jest iść przez życie wieloma drogami jednocześnie.
– Pitagoras

Są firmy, instytucje lub organizacje, które nie szukają kontaktu z agencjami PR. Bo nie. Są też takie, które nie wyobrażają sobie prowadzenia z powodzeniem interesów bez pomocy ekspertów PR.

Obydwie grupy mają rację, bo PR pomaga tylko tym, którzy tego potrzebują. Proste.

Kiedy należy poważnie pomyśleć o zatrudnieniu agencji PR?

Najczęściej dzieje się tak kiedy przygotowujesz się do dużej zmiany (na przykład zmiana właściciela, premiera produktu, duża inwestycja, itp.). W takich sytuacjach skuteczna komunikacja zwiększa zysk z zainwestowanych pieniędzy (zwykle są to znaczne sumy). Najczęściej potrzebujesz wtedy dodatkowych pracowników ze sprawdzonym doświadczeniem w komunikacji.

Warto rozważyć potrzebę współpracy z agencją PR kiedy Twoja firma, instytucja lub organizacja:

1. przygotowuje premierę produktu, wprowadza na rynek nową usługę, zmienia ceny, szykuje kampanię promocyjną lub planuje akcję w mediach społecznościowych.

2. zmienia nazwę, logo, logotyp, strategię, misję lub wizję.

3. zmienia skład zarządu lub dokonuje innych istotnych roszad kadrowych. Więcej...

Jak wybrać agencję PR

Więcej artykułów mamy w Archiwum Pressence Newsletter.


Jak Cię widzą, tak Cię piszą - Krótki audyt wizerunku |  Strona główna |  Newsletter |  Misja |  O Tobie |  O nas |  Nasza metoda |  Usługi |  Portfolio |  Warsztat |  Szkolenia |  Mam pytanie |  Czytelnia |  Lektury |  Chcesz PR? |  Twoje Info |  Jazda PRóbna |  Krótki kurs PR |  Test skuteczności rzecznika prasowego |  Test inteligencji kryzysowej |  Test skuteczności przekonywania |  Test jakości obsługi klienta |  Test jakości pracy agencji public relations |  Multicultural Quiz |  In English |  Kodeks etyki PR |  Linki |  Kontakt |  Mapa strony |  Polityka ochrony prywatności |  Zastrzeżenia prawne
Szkolenia PR |  112 PR |  Komunikacja kryzysowa |  Komunikacja kryzysowa w Internecie |  Trener medialny |  Szkolenia medialne |  Rzecznik prasowy |  Pressentacje

Twitter Facebook Google+ LinkedIn Pinterest GoldenLine YouTube
2000-2020 © Pressence Public Relations - Wszelkie prawa zastrzeżone