(C) Pressence Public Relations |
Oto lista najczęściej zadawanych nam pytań. Zawsze mamy czas, aby odpowiedzieć na Twoje dodatkowe pytania.
1. Jak najkrócej można opisać istotę public relations? W największym skrócie, public relations to zarządzanie publicznym wizerunkiem (tym jak jesteś postrzegany) i tożsamością (tym jaki jesteś). W PR chodzi o reputację, a ta wynika z tego, co robisz, co mówisz i co inni myślą i mówią o Tobie. Dobra reputacja to samonapędzające się koło – podnosi oczekiwania wobec produktów i usług, a lepsza jakość produktów i usług poprawia reputację. Public relations to dużo więcej niż czysta perswazja. To pielęgnowanie dwustronnej otwartej komunikacji i pamiętanie, że w trakcie procesu komunikacji zmieniają się nie tylko odbiorcy tych działań, ale także nastawienie i zachowanie samej organizacji. A bardziej naukowo - PR to komunikacyjna funkcja zarządzania, dzięki której organizacja dostosowuje się do otoczenia, zmienia je i rozbudowuje w celu osiągnięcia swoich celów. Public relations wykorzystuje dostępne kanały komunikacyjne do budowy lepszego zrozumienia, zmiany nastawienia i reakcji oraz modyfikacji zachowania nadawcy przekazu. Celem public relations jest zdobywanie wzajemnego zrozumienia i poparcia, wpływu na opinie i zachowanie. To planowy i stały wysiłek zmierzający do zbudowania i podtrzymania dobrej woli pomiędzy organizacją i jej otoczeniem. Public relations zajmuje się budową, wzmacnianiem i ochroną marki i reputacji oraz dba o wypracowanie wartościowego wyróżnika, który pozwoli organizacji utrzymać mocną pozycję na rynku. Public relations często błędnie kojarzone jest z rozpowszechnianiem informacji prasowych, komunikacją "samouwielbienia", reklamą i promocją sprzedaży. Co więcej, wielu szefów organizacji nie rozumie i nie chce przyjąć do wiadomości jak ich poczynania i reakcje są postrzegane przez różne grupy otoczenia. PR musi wykazać, że bezpośrednio pracuje na sukces organizacji. Jeżeli zadaniem public relations jest ochrona i zarządzanie reputacją i relacjami organizacji, to musi mieć swój klarowny i wymierny efekt, a nie tylko poprawiać samopoczucie zarządu. 2. Co robi specjalista public relations? Specjalista public relations zajmuje się planowaniem strategii PR i jej zarządzaniem. Jest odpowiedzialny za kontakty z mediami, opinią publiczną i pracownikami. Tworzy atmosferę zrozumienia pomiędzy organizacją i jej otoczeniem. Celem jego działań jest przekazanie dokładnego, czytelnego i wiarygodnego obrazu organizacji, jej marki i wartości. 3. Jaka jest różnica pomiędzy public relations a marketingiem i reklamą? Nie można porównywać pomarańczy z jabłkami czy gruszkami. Trudno wyobrazić sobie sprzedaż bez marketingu i reklamy, ale public relations sięga głębiej – PR pokazuje kim jest firma, jakimi kieruje się wartościami i za czym się opowiada. Dzięki public relations ludzie interesują się firmą - zadowoleni klienci zostają klientami lojalnymi. Marketing bardziej interesuje się identyfikowaniem potrzeb klienta i opracowywaniem produktów lub usług, które je zaspokoją. PR skupia się na tworzeniu i podtrzymywaniu dobrej woli i zrozumienia pomiędzy organizacją a opinią publiczną. Marketing dociera ze swoim przesłaniem poprzez reklamę - public relations korzysta z pośrednictwa mediów (wywiady, artykuły, eksperckie komentarze, itd.). Reklama zazwyczaj jest adresowana do ściśle określonej grupy odbiorców - aktualnych lub przyszłych klientów. Działania public relations uwzględniają (a przynajmniej powinny) wpływ na wszystkich interesariuszy w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym. Public relations obejmuje komunikację z pracownikami, klientami, liderami opinii, pracownikami urzędów kontrolnych i inwestorami. Imprezy specjalne, raporty roczne, newslettery, blogi, firmowe profile na serwisach społecznościowych to kilka przykładowych narzędzi wzmacniających relacje z ludźmi, którzy są najcenniejszymi adwokatami firmy, jej marki, produktów i usług. Public relations działa non-stop (nawet jeśli nikt w firmie tym się nie zajmuje); reklama jest działaniem czasowym (ma początek i koniec). 4. Jaka jest największa słabość reklamy? Tradycyjna reklama jest monologiem. Nowoczesne firmy zyskują kiedy budują system komunikacji z otoczeniem oparty na dialogu, czyli na rozmowie organizacji z klientami - obecnymi i nowymi. Reklama jest subiektywna. Sami płacimy za to, że ktoś poklepuje nas po ramieniu. Public relations polega na tym, że ktoś trzeci - obiektywny, neutralny, bezstronny - przychylnie się o nas wyraża. Taka rekomendacja jest bardziej wiarygodna i cenniejsza od przekazu reklamowego. 5. Czy public relations nie jest subtelną odmianą propagandy? Nie. Propaganda manipuluje obrazami, sloganami i symbolami odwołując się do uprzedzeń i emocji. Przekazuje jeden punkt widzenia. Public relations polega na dyskusji i wymianie argumentów zakładając jednocześnie gotowość obydwu stron do zmiany opinii, nastawienia i zachowania. Żyjemy w czasach kiedy dobre maniery nie zawsze są kojarzone z dobrymi intencjami. Praktycy public relations spotykają się z zarzutami, że do zaśmieconych zbędnymi informacjami kanałów informacyjnych "przemycają własne interesy". Istotnie, dysproporcja pomiędzy tym, co ludzie (widzowie, czytelnicy, słuchacze) muszą wiedzieć, a tym, co serwują media zwiększa się. Ale naszym celem jest pomoc w zrozumieniu współczesnego świata. Konflikt i waśń zamieniamy w porozumienie i szacunek. Nie uważamy, że otwarcie kolejnego supermarketu jest ważniejsze od redukcji bezrobocia, nowa margaryna zmniejszy głód w Afryce, a tytuł doktora honoris causa dla wybitnego polityka ograniczy korupcję. Wierzmy jednak w "społeczną odpowiedzialność" i "służenie społeczeństwu", które stawiamy ponad własne korzyści i prywatne interesy. Szukamy społecznego poparcia dla naszych klientów i przekonujemy, że bez takiej akceptacji ich przyszłość jest zagrożona. Naszą ambicją jest publiczna promocja wolnej i etycznej konkurencji idei, jednostek i instytucji z jednoczesnym zrozumiałym informowaniem opinii publicznej o źródłach, motywach i celach naszych działań. 6. Jakie jest dziś największe wyzwanie w komunikacji biznesowej? Guru nowoczesnych metod zarządzania Peter Drucker powiedział: "Celem biznesu jest tworzenie konsumentów." Z całym szacunkiem, my widzimy to inaczej. W Pressence Public Relations mówimy: "Celem biznesu jest tworzenie konsumentów, którzy tworzą nowych konsumentów." Public relations polega nie tylko na zarządzaniu relacjami z klientami, ale także na rozwijaniu relacji między klientami, którzy mogą dzielić się swoimi pragnieniami, potrzebami i pasjami dotyczącymi Twego produktu lub usługi z Tobą - i całym światem. Konsumenci podejmują decyzje pod presją czasu i świadomie unikają kontaktów z reklamami. Potrzebne są nowe sposoby zwrócenia uwagi i umiejscowienia marki w umysłach. Public relations i marketing szeptany (informacje przekazywane sobie nawzajem przez klientów) odgrywają coraz większą rolę w komunikacji marketingowej i budowaniu świadomości marki. Inne metody to sponsoring, wzmianki o produktach w programach rozrywkowych, prezentacje w popularnych publicznych miejscach, promocje z udziałem popularnych osób (aktorzy, sportowcy, politycy). 7. Czy Pressence Public Relations stosuje jakiś wyjątkowy rodzaj komunikacji? Dobre public relations to coś więcej niż skuteczna komunikacja. To często także umiejętność słyszenia tego o czym się głośno nie mówi i dostrzegania tego, czego nie widać na pierwszy rzut oka. Dobre public relations to coś więcej niż skuteczna komunikacja. To często także umiejętność słyszenia tego o czym się głośno nie mówi i dostrzegania tego czego nie widać na pierwszy rzut oka. Nasz model komunikacji uwzględnia dwa rodzaje przekazu: formalny i nieformalny. Przekaz formalny to taki, który zdaniem odbiorcy jest sterowany przez nadawcę (materiały marketingowe, reklama, biuletyny wewnętrzne, raporty roczne, witryny WWW, itd.) Przekaz nieformalny to taki, który według odbiorcy jest niezależny od nadawcy. W przekazie nieformalnym do dwóch najbardziej wpływowych źródeł informacji Pressence Public Relations zalicza media i różnorodne społeczności (na przykład grupy dyskusyjne w mediach społecznościowych), które gromadzą wybrane grupy docelowe. Dopracowany program komunikacji z otoczeniem powinien dokładnie określić te środowiska, wybrać najlepsze (formalne i nieformalne) metody dotarcia do nich z określonym przekazem, przyjrzeć się obecnie stosowanym metodom komunikacji i ich częstotliwości. Aktywna strategia wykorzystująca wszystkie kanały i metody komunikacji zwiększy skuteczność komunikacji pod warunkiem, że przekaz jest spójny i dopasowany do możliwości odbiorcy. 8. Jakie są korzyści z zatrudnienia agencji public relations? Agencja public relations współpracuje z mediami, które codziennie informują, edukują i bawią Twoich klientów - obecnych i przyszłych. Jest to optymalne rozwiązanie gwarantujące usługi profesjonalnego kapitału intelektualnego i specjalnych umiejętności dostosowanych do wybranego działania po akceptowanych przez rynek cenach. Obiektywizm, elastyczność i świeże spojrzenie z zewnątrz oraz dostęp do rzadkich i pożytecznych informacji to bardzo cenne walory takiego rozwiązania. Dzięki public relations wychodzisz z niszy anonimowości i zyskujesz większą rozpoznawalność. Klienci więcej wiedzą o tym co robisz i jaką to ma dla nich wartość. Większa rozpoznawalność na rynku oznacza, że:
W zakrojonych na szerszą skalę akcjach, których krąg odbiorców wykracza poza własnych pracowników, opieranie się wyłącznie na wewnętrznym dziale public relations rzadko kiedy prowadzi do osiągnięcia zadowalających wyników. Dzięki zatrudnieniu zewnętrznej agencji nasi Klienci mają do dyspozycji więcej specjalistów pracujących na ich korzyść, lepszy dostęp do twórczych koncepcji, niepowtarzalnych pomysłów i nowoczesnych technologii. 9. Co wyróżnia Pressence Public Relations wśród innych agencji public relations? Pressence Public Relations oferuje usługi związane ze specjalistycznym doświadczeniem jej prezesa - nic więcej i nic mniej. Trzy nasze wyróżniki: 1. Tradycyjne agencje public relations wystawiają rachunki według przepracowanych godzin. Nie ma w tym nic zdrożnego pod warunkiem, że nie wycenia się tak samo czasu spędzonego przy kserokopiarce i czasu poświęconego opracowaniu koncepcji kampanii public relations lub kontaktom z mediami. Pressence Public Relations podobnie jak inne agencje PR nie może zagwarantować rezultatów, ale wysokość honorariów zawsze uzależnia od efektów swojej pracy. 2. Pracujemy zgodnie z kanonami obowiązującymi w XXI stuleciu. Łączymy walory komunikacji w Internecie, poczty elektronicznej i faksu. Precyzyjnie wybieramy grupę docelową, co zwiększa dokładność i szybkość przekazania informacji właściwemu dziennikarzowi. 3. Koncentrujemy się na potrzebach dziennikarzy. Spędzamy z nimi dużo czasu. Dziennikarze przygotowują nasze zestawy prasowe. W ten sposób dowiadujemy się czego im najbardziej potrzeba. Ich największym wyzwaniem jest CZAS. Redaktorzy nie mają go dużo. Najbardziej frustrują ich tematy bez oryginalnego pomysłu i materiały prasowe napisane językiem reklamy. Poza tym klient Pressence Public Relations: 1. nie płaci za widoki na wieżowce w centrum Warszawy czy cichobieżne windy z kryształowymi lustrami, 2. nie musi tłumaczyć wszystkiego od początku na każdym spotkaniu, 3. nie otrzymuje rachunków, których nie rozumie. W branży public relations umowy o realizacji konkretnego projektu wypierają stałe kontrakty. Z tego powodu starania o zdobywanie nowych zleceń i przedłużanie współpracy zajmują coraz więcej czasu. Z przyjemnością realizujemy konkretne projekty, ale naszym strategicznym celem jest rozwijanie wzajemnie korzystnych relacji z klientami i budowanie długotrwałych związków. Takie nastawienie - naszym zdaniem - pozwala nam być o krok przed konkurencją. 10. Czy Pressence Public Relations zajmuje się reklamą i marketingiem bezpośrednim? Pressence Public Relations nie jest agencją reklamową, domem mediowym ani agencją marketingu bezpośredniego. W wyjątkowych sytuacjach uzasadnionych dobrem klienta i opisanych w kodeksie etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations możemy zająć się zakupem mediów dla klienta. 11. Czy Pressence Public Relations jest gotowa współpracować z inną firmą zajmującą się komunikacją marketingową, na przykład agencją reklamową, którą wcześniej wybrałem? Pressence Public Relations nie oferuje usług, których nie może wykonać lepiej niż konkurencja. Wszystkie usługi public relations są nadzorowane przez Bogusława Feliszka, który bierze pełną odpowiedzialność za wykonaną pracę. Delegowanie strategicznych zadań odbywa się tylko za zgodą klienta. Regularnie współpracujemy z agencjami reklamowymi, firmami monitoringu mediów, organizatorami wydarzeń specjalnych, agencjami badania rynku i opinii, itp. Dzielimy się zadaniami (i honorarium) pod warunkiem, że praca jest wykonana szybko, prawidłowo i zgodnie z budżetem. Dbamy o bliskie relacje robocze z innymi partnerami biznesowymi naszych klientów. Staramy się współpracować z tymi partnerami bez niepotrzebnych przepychanek i dbamy, żeby Twoi partnerzy dokładnie wiedzieli czym się zajmujemy. 12. Czy Pressence Public Relations robi szkolenia public relations dla "nie_piarowców"? Nie każdy jest zawodowym piarowcem, ale każdy - chcąc nie chcąc - zajmuje się public relations. Czyli mówiąc krótko - tak, robimy szkolenia dla wszystkich, którzy tego potrzebują i chcą. 13. Co Pressence Public Relations robi najlepiej? Nie rozkładamy na powitanie szeroko ramion, aby po pół roku powiedzieć, "Przepraszamy, ale tym tematem media nie będą zainteresowane". Nie obiecujemy złotych gór i nie czekamy na mannę z nieba. Od samego początku bardzo staramy się pokazać co dokładnie możemy dla Ciebie zrobić i czego nie jesteśmy w stanie. Dbamy, aby z naszej strony czekały Cię wyłącznie miłe niespodzianki :-) Naszym wyróżnikiem jest celowa komunikacja – zawsze pytamy "dlaczego?" zanim powiemy "jak". Istotą tej filozofii działania jest pomnażanie kapitału komunikacyjnego dzięki analizie strategicznych potrzeb klientów. Każda taktyka musi być dostosowana do celu. Bez strategii bylibyśmy tylko agencją *dzień_dobry_w_czym_możemy_pomóc?* Bez artykułów w prasie bylibyśmy tylko fabryką informacji prasowych. Tajemnica sukcesu kampanii public relations leży w silnym marketingu. Najlepsze kampanie rozpoczynają się od jasno zdefiniowanych założeń i celów. Jesteśmy bardzo wymagający wobec naszych klientów, gdyż zależy nam na budowaniu trwałych związków. Czujemy także dużą potrzebę bycia częścią zespołu naszego klienta, aby poznać kulturę indywidualnego klienta. Z racji tego, że założyciel Pressence Public Relations jest dziennikarzem z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem pracy w mediach elektronicznych specjalizujemy się w relacjach z mediami i zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi. Nasze główne usługi obejmują redakcję i dystrybucję informacji dla prasy, radia i telewizji, organizowanie konferencji prasowych i jakościową analizę monitoringu prasowego. Zbieramy i opracowujemy dokumentacje na zlecone tematy. 14. Jak wygląda proces tworzenia strategii przez Pressence Public Relations? Pressence Public Relations jest przekonana, że największym błędem jaki może popełnić organizacja to założyć, że świat widzi ją tak jak ona widzi samą siebie. Aby stworzyć strategiczny program komunikacji musimy mieć pełny i jasny obraz celów klienta. Na tym fundamencie budujemy strategię dostosowaną do tych celów: 1. Przeglądamy materiały marketingowe klienta, aby szybko zapoznać się z historią jego komunikacji z otoczeniem, z uwzględnieniem aktualnych przekazów, wycinków prasowych, badań wewnętrznych, raportów analityków, analiz konkurencji i badań marketingowych. Jeżeli pojawia się taka potrzeba, zalecamy wykonanie nowych badań. 2. Wykorzystujemy pracę poprzedniej agencji public relations i ekspertów wewnętrznego działu PR. Z chęcią rozwijamy udane pomysły i proponujemy nowe rozwiązania. 3. Organizujemy spotkanie z kluczowymi i decyzyjnymi przedstawicielami klienta, aby zorientować się jak najlepiej możemy wesprzeć jego marketingowe działania i przyczynić się do jak najlepszej reakcji mediów, rynku i konsumentów na jego przekazy. 4. Konstruujemy pełny obraz Twej reputacji wypełniając go szczerymi komentarzami i opiniami kluczowych reprezentantów zewnętrznego otoczenia. Kiedy uznamy to za celowe bezpośrednio kontaktujemy się z dziennikarzami, konsumentami, konkurentami, pracownikami, pośrednikami pracy, którzy są w najlepszej sytuacji, aby dotrzeć do najważniejszych grup docelowych, w tym analityków i innych "opiniotwórców". Nasze doświadczenie uczy, że zwracanie się z prośbą o wyrażenie opinii bezpośrednio do osób, na których nam najbardziej zależy wzbudza u nich szacunek ułatwiający efektywną komunikację w przyszłości. 5. Po opisaniu prawdziwego stanu reputacji organizacji i uzyskaniu Twej akceptacji dla tego opisu, przychodzi czas na zaproponowanie adekwatnych strategicznych przekazów, przedyskutowanie ich i osiągnięcie porozumienia co do ich realizacji. Wygląda to na długi proces, ale z naszego punktu widzenia do skutecznej akcji jesteśmy gotowi bardzo szybko. Nasze zaangażowanie nie kończy się po opracowaniu wstępnej strategii. W ramach współpracy aktualizujemy i poprawiamy cele oraz poszerzamy ich zakres zgodnie z nowymi potrzebami, aby pielęgnować wzajemnie korzystne relacje z dziennikarzami i analitykami wzmacniające Twoją reputację wśród grup docelowych. 15. Jakich metod używa Pressence Public Relations, aby rozpoznać publiczny wizerunek organizacji? Pierwszym krokiem jest audyt percepcji, który daje ogólny obraz tego jak organizacja klienta jest postrzegana przez kluczowe grupy otoczenia (w tym media) w porównaniu do tego jaki jest wizerunek głównej konkurencji. W skład audytu percepcji wchodzą następujące elementy:
W oparciu o zebrane dane poprowadzimy warsztat z udziałem kierownictwa klienta, którego efektem będzie opis aktualnej pozycji organizacji na rynku i związanych z tym kluczowych przekazów oraz strategiczne rekomendacje służące opracowaniu i wdrożeniu dynamicznego i inteligentnego programu komunikacji. Ponieważ pomiar percepcji musi być stałym procesem, Pressence Public Relations dostarcza klientowi okresowych aktualizacji zmian wizerunkowych wśród kluczowych grup otoczenia. Nowe dane pomogą podejmować celne decyzje i w marszu oceniać cząstkowe efekty realizowanego programu komunikacji. 16. Skąd Pressence Public Relations czerpie informacje o mojej organizacji/produkcie/usłudze? Im więcej otrzymamy informacji od klienta, tym lepiej. Pożyteczne informacje to zawartość witryny WWW, próbka produktu, zestaw prasowy, artykuł w prasie, historia kontaktów z mediami. Chcemy też poznać terminy wyjazdów (jest to niezbędne do planowania wywiadów z dziennikarzami). 17. Jak Pressence Public Relations gwarantuje poufność uzyskanych informacji? Pressence Public Relations wierzy, że wszystkie dyskusje, analizy i praca kontynuowana lub zakończona na rzecz klienta rozumiane są jako zastrzeżone. Poufność jest zdefiniowana w umowie podpisanej przez obydwie strony. 18. W jaki sposób Pressence Public Relations przyciąga uwagę dziennikarzy? "Mamy specjalne relacje z mediami" wyznaje w zaufaniu wielu specjalistów PR nie ujawniając oczywiście swoich kontaktów. My też mamy takie kontakty. Ale, jeżeli nie będziemy im dostarczać ciekawych tematów i pomysłów na artykuły i nie będziemy kontaktować ich z nowymi źródłami, nasze znakomite kontakty szybko się skończą. Reporterzy codziennie muszą "upolować" newsa. Jeżeli przyniesie go nieznajomy z ulicy w czarnym płaszczu, kapeluszu i ciemnych okularach popatrzą podejrzliwie, ale na pewno przeczytają. Jeżeli to będzie news, zaakceptują tajemniczego przybysza i następnym razem nie pozwolą mu szybko odejść. Postępujemy zgodnie z zasadą: "Nie wchodź w drogę ludziom, którzy mają kamerę i mikrofon i zawahają się ich użyć." Mimo to niektórzy dziennikarze twierdzą, że nie przepadają za agencjami PR. Taka przejściowa frustracja jest jednak nieodłączną cechą każdego długotrwałego i bliskiego związku. W rzeczywistości dziennikarze bardzo nas potrzebują jako jeszcze jedno wiarygodne źródło pozyskiwania informacji. My - przede wszystkim - kierujemy się profesjonalizmem. Poznajemy medium, dziennikarza i jego odbiorcę. Wiemy czego oczekuje i czego sobie nie życzy. Nie marnujemy jego czasu i nie dostarczamy mu materiałów, które są nudne. Nigdy go nie okłamujemy, bo nie warto. Obok typowych narzędzi public relations, Pressence Public Relations tworzy medialne okazje poprzez:
Takie podejście umożliwia nam stworzenie oryginalnych i skutecznych pomysłów, które mogą zainteresować media. 19. Kto decyduje o tym, z którym dziennikarzem Pressence Public Relations będzie szukać kontaktu? Klient może dostarczyć własną listę lub polegać na naszej bazie danych. W udanych kontaktach z mediami zazwyczaj dopasowujemy naszą listę do specyfiki tematu i następnie razem z klientem ustalamy kryteria i podejmujemy strategiczne decyzje. W naszej bazie danych są dziennikarze pracujący w prasie, radiu, telewizji i publikacjach internetowych. Jeśli chodzi o wystąpienia publiczne wykorzystujemy kontakty w organizacjach zawodowych, stowarzyszeniach, szkołach, uczelniach, księgarniach, bibliotekach i sklepach muzycznych, itp. 20. Jak rozumiany jest udany kontakt?
21. Jaką kontrolę ma Pressence Public Relations nad tym, co piszą dziennikarze? Żadnej. Dlatego tak ważna jest dla nas współpraca z dziennikarzami. Robimy wszystko, aby ułatwić im pracę. Staramy się budować z dziennikarzami długotrwałe związki, gdyż pracujemy z nimi na co dzień. Aby współpraca była satysfakcjonująca konieczne jest wzajemne zaufanie. Utrzymywanie dobrych relacji z mediami jest naszym priorytetem. 22. Jak wygląda typowy projekt PR? Typowy projekt jest kombinacją następujących ośmiu działań:
Regularne raporty i ocena rezultatów są nieodłącznymi elementami wszystkich projektów. W czasie realizacji projektu przewidziane są tygodniowe raporty o najważniejszych zmianach i miesięcznie sprawozdania z wykonanej pracy. Na zakończenie projektu całościowa analiza zawartości mediów. Raport końcowy dotyczy jakości przedstawianych treści i trendów. Inne kryteria służą ocenie skuteczności programu w przekazaniu dokładnej, rzeczowej i stosownej informacji każdej grupie docelowej zgodnie z zaplanowanymi celami. 23. Jak poznam rezultaty pracy Pressence Public Relations? Przesyłamy raporty z wykonanej pracy; znajdują się w nich relacje z efektów naszych działań. Niezwłocznie informujemy klienta telefonicznie lub poprzez e-mail, gdy dziennikarz wyrazi zainteresowanie kontaktem. 24. Jakich metod używa Pressence Public Relations, aby zmierzyć wartość sukcesu swoich strategii? Dobre public relations wymaga planowania, ale znakomite public relations potrzebuje planowania i stałej ewaluacji sukcesu. Sukces to słowo, które różnie rozumiane jest przez różnych klientów. Dlatego Pressence Public Relations korzysta z różnych metod pomiaru sukcesu w odniesieniu do każdego klienta. Niektórzy Klienci lubią porównywać miejsce poświęcone im w prasie lub mediach elektronicznych do ekwiwalentnego miejsca lub czasu reklamowego. Inni ustalają z nami konkretne i mierzalne cele biznesowe, na przykład, liczba zapytań klientów w efekcie kampanii informacyjnej. Dla niektórych klientów jako punkt odniesienia stosujemy monitoring obecności w mediach kluczowych konkurentów. Jeszcze inni mogą być zainteresowani jedynie częstotliwością z jaką są wymieniani przez czołowe ogólnopolskie dzienniki. Pressence Public Relations wierzy, że wartościowe i zrozumiałe pomiary muszą być porównywalne z metodami stosowanymi przez klienta do oceny jego programów marketingowych i/lub efektywności funkcjonowania organizacji jako całości. Współpracujemy z klientami w doborze zestawu metod pomiaru, które dają aktualne i zrozumiałe wyniki. Wewnątrz Pressence Public Relations na własny użytek prowadzimy stałą kontrolę i analizę prowadzonych działań umożliwiającą szybką modyfikację i pokazującą co warto rozwijać. Dodatkowo, rutynowo monitorujemy drobne, acz istotne oznaki powodzenia takie jak szybkość z jaką dziennikarze się z nami kontaktują, zainteresowanie analityków zorganizowaniem spotkaniami z klientem czy częstotliwość odwiedzin witryny WWW klienta w Internecie. Klienci nie wydawaliby milionów złotych na public relations, gdyby nie mieli pewności, że są to dobrze zainwestowane pieniądze. Cieszymy się, że maleje liczba klientów, którzy uważają, iż skuteczność naszej pracy weryfikuje jedynie liczba publikacji prasowych. Coraz częściej zwracają uwagę na "jakość informacji", sposób w jaki docierają do wybranych grup i jak na nie oddziałują. Nowe wykorzystujące elektroniczne środki techniczne metody monitorowania mediów pozwalają coraz lepiej obliczać skuteczność działań PR. W krajach zachodnich stosuje się, na przykład, system OTS ("Opportunities-to-See"), który stwarza szansę określenia szacunkowego zasięgu dotarcia. Jako pretesty i posttesty wykorzystujemy praktyczne techniki badawcze (techniki ilościowe i jakościowe, wywiady indywidualne i zogniskowane wywiady grupowe, techniki projekcyjne). Pressence Public Relations mierzy efekty swoich działań w rytmie miesięcznym. W okresach szczególnej aktywności zwiększamy częstotliwość do dwóch tygodni. 25. Jak Pressence Public Relations radzi sobie z kryzysami swoich klientów? Każda sytuacja kryzysowa jest niepowtarzalna w swoim charakterze, dynamice, przebiegu i skutkach. Jednakże, praktyka uczy, że bez względu na rodzaj kryzysu sprawdzają się kluczowe zasady ułatwiające skuteczne uporanie się z kryzysem. Korzystamy z tych doświadczeń kiedy nasz klient wpadnie w tarapaty - z własnej winy lub w wyniku zewnętrznego ataku. Nasze doświadczenie pokazuje, że w czasie kryzysu należy krytycznie przeanalizować siedem następujących obszarów:
Wiele czasu poświęcamy na przewidywanie jakie typy kryzysów mogą dotknąć organizację i opracowanie praktycznych scenariuszy działania. Dodatkowo, umiejętności niezbędne do zarządzania kryzysem są doskonalone na treningach opartych na realistycznych symulacjach. W Pressence Public Relations wiemy, że nie ma takiego scenariusza, który sprawdzi się w 100 procentach. Nie ma takiego cudownego narzędzia, złotej formuły czy magicznego zaklęcia, które w mgnieniu oka rozwiąże każdy problem. Naszą siłę czerpiemy z łączenia doświadczenia i sprawdzonej metodologii działania z elastycznym nastawieniem do wyzwań jakie stawia każdy nowy kryzys. 26. Jak się zachowa Pressence Public Relations, jeśli zarządzanie kryzysem będzie wymagało zatrudnienia dodatkowych pracowników? Oprócz naszych międzynarodowych kontaktów mamy także grupę dokładnie wyselekcjonowanych i przeszkolonych krajowych specjalistów komunikacji, którzy w każdej chwili są gotowi dołączyć do zespołu kryzysowego. Nawet kiedy współpracujesz z agencją public relations zatrudniającą 250 pracowników tylko wybrana mała grupa jest zapoznana ze szczegółami Twojej sprawy. Właśnie ten zespół pracuje dla Ciebie. Tak samo działa Pressence Public Relations. 27. Jak Pressence Public Relations reaguje w sytuacjach, w których może dojść do konfliktu interesów? Jest naszą zasadą, że nie reprezentujemy w tym samym czasie interesów dwóch konkurujących ze sobą firm. W przypadku wątpliwości konsultujemy naszą decyzję o współpracy ze wszystkimi stronami, których może ona dotyczyć. Chronimy tajemnice aktualnych i byłych klientów. Uważamy też, że wszelka działalność lobbyingowa powinna podlegać rejestracji. Nie zawieramy porozumień płacowych, które byłyby uzależnione od wyników. W sytuacji, kiedy na przykład otrzymamy od naszego klienta zlecenie przeprowadzenia oferty publicznej sprzedaży akcji (czego do tej pory nie robiliśmy), zarekomendujemy naszemu klientowi inną doświadczoną agencję public relations specjalizująca się w takich usługach. Jeśli nasi przyjaciele będą chcieli się nam odwdzięczyć, pieniądze od nich przyjmiemy tylko wtedy, gdy wyrazi na to zgodę nasz klient. Z dumą respektujemy kodeksy etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i Amerykańskiego Stowarzyszenia Public Relations. 28. Jak Pressence Public Relations chroni swoje prawa? Pressence Public Relations zawiesi realizację umowy, gdy opóźnienie w płatności przekroczy 7 dni do dnia wyrównania wszystkich zaległości w całości. Klient nadal jest zobowiązany do regulowania bieżących płatności nawet, jeśli obsługa przez agencję jest zawieszona z powodu zaległych płatności. Pressence Public Relations każdego miesiąca rezerwuje swój czas i środki do realizacji kontraktu. Ponieważ wydzielony czas nie może być przeznaczony na obsługę innego klienta, zleceniodawca nadal jest zobowiązany do wykorzystania tego czasu, nawet jeśli zdecyduje się zrezygnować z usług agencji albo przełożyć je na inny termin. Wypowiedzenie umowy następuje z 60-cio dniowym wyprzedzeniem w formie pisemnej i ustnej przez jedną ze stron. W czasie wypowiedzenia agencja kontynuuje obsługę klienta i wystawia faktury honorowane i płatne przez klienta. Bogusław Feliszek jest jedyną osobą, z którą klient może rozmawiać na temat finansowych szczegółów umowy. Oznacza to, że klient i żaden z jego pracowników nie może rozmawiać o finansowych szczegółach umowy z pracownikami, współpracownikami i dostawcami agencji. Klient zobowiązuje się nie zatrudniać, wynajmować lub wykorzystywać w inny sposób wiedzy osób pracujących dla klienta w ramach umowy z agencją przez rok od dnia rozwiązania umowy. W przypadku złamania tego uzgodnienia klient zapłaci agencji sumę nie niższą niż 25% kwoty wypłaconej osobie/osobom, z którą/którymi podjął współpracę. 29. Do kogo należą prawa autorskie? Zgodnie z naszą filozofią działania wszystkie dokumenty stworzone w ramach umowy stają się własnością klienta po zapłaceniu wszystkich należności wynikających z umowy. Do tego czasu wszystkie dzieła intelektualne, audiowizualne, graficzne i pisemne są własnością agencji. Listy kontaktowe w mediach (nazwiska i numery telefonów, adresy e-mail) pozostają wyłączną własnością agencji i nie są udostępniane klientowi na żadnym etapie współpracy. Na pisemną prośbę klienta agencja udostępni klientowi listę wykorzystanych mediów (gazety, czasopisma, stacje radiowe i telewizyjne, itp.), ale bez konkretnych nazwisk i innych danych identyfikacyjnych. Pressence Public Relations zastrzega sobie prawo wykorzystania stworzonych materiałów do celów promocyjnych na swojej witrynie internetowej i w ofertach handlowych. 30. Jakie honoraria pobierają specjaliści PR? Pressence Public Relations jest niezależną prywatną polską agencją PR i jej honoraria są ustalane na rynkowych zasadach bez marż dla zagranicznych partnerów sieciowych. Honorarium zależy w głównej mierze od tego, co chce osiągnąć klient, jakie środki należy zaangażować, ile osób będzie pracować nad projektem, przez jaki czas. Budżet konferencji prasowej nie może być przecież porównywany z programem wejścia firmy na giełdę czy zmiany jej siedziby. Z komercyjnego punktu widzenia, Pressence Public Relations nawiązuje ze swoimi klientami relacje podobne do tych, jakie mają adwokaci, doradcy finansowi, architekci. Honoraria Bez względu na format rozliczeń agencja oblicza swoje honoraria na podstawie stawki za godzinę przepracowaną przez swoich konsultantów. Indywidualne stawki godzinowe zależą od ich doświadczenia, stanowiska w agencji i specjalistycznej wiedzy. Pressence Public Relations stosuje trzy formaty rozliczeń z klientami:
Z głównymi klientami współpracujemy na podstawie stałego miesięcznego ryczałtu za z góry określoną ilość pracy. Koszty Pressence Public Relations nie dodaje marży do usług zleconych podwykonawcom. Wolimy, gdy klient płaci za nie bezpośrednio, gdyż to daje mu lepszy wgląd w wysokość i strukturę kosztów. Obciążamy klienta wszystkimi kosztami związanymi z realizacją umowy. Dzielą się one na dwie kategorie: (1) koszty wewnętrzne (na przykład, korespondencja pocztowa, rozmowy telefoniczne, fotokopie, wysyłka faksów, zaopatrzenie); i (2) zakup usług i towarów u zewnętrznych dostawców (na przykład, usługi kurierskie, fotograf, grafik, usługi redakcyjne). Dodatkowe wydatki (telefony, faksy, znaczki pocztowe, materiały biurowe) mogą być rozliczone indywidualnie lub uzgodnione jako procent miesięcznego ryczałtu. Zawsze jesteśmy gotowi do omówienia innych form wynagradzania efektów naszej pracy zgodnie z potrzebami klientów. Procedura Rozliczeniowa W ramach umowy o miesięczne stałe honorarium, opłata za pierwszy miesiąc regulowana jest z góry. W następnych miesiącach, klient otrzymuje faktury na początku miesiąca rozliczeniowego z terminem płatności na koniec miesiąca rozliczeniowego. Faktura za koszty wystawiana jest na koniec każdego miesiąca rozliczeniowego. W przypadku rozliczeń godzinowych faktury są wysyłane na koniec miesiąca z terminem płatności 10 dni. W przypadku rozliczeń za indywidualny projekt, agencja zwyczajowo wnosi o zaliczkę i wpłatę pozostałej kwoty na zakończenie pracy lub płatność ratami, jeżeli realizacja projektu trwa dłużej niż dwa miesiące. Obowiązuje dodatkowa opłata w wysokości 1- 0.5% miesięcznie za zaległe płatności. Takie rozwiązanie ułatwia miesięczne rozliczenia budżetu i pozwala klientowi skupić się na ocenie zysku z zainwestowanego kapitału zamiast dyskutować o tym kto zapłacił za kawę. Umowa Pressence Public Relations przystępuje do pracy nad zleconym zadaniem po podpisaniu umowy. 31. Jak płacę za usługi Pressence Public Relations? Przyjmujemy płatności przelewem na konto bankowe. Numer naszego konta w banku: 71 1140 2017 0000 4202 0673 8738, MultiBank, ul. Kościuszki 7/11, 45-062 Opole. 32. Czy są jakieś ukryte koszty? Nie. Inaczej niż wiele innych agencji nie pobieramy opłat za czas spędzony na rozmowie z klientem, ale bardzo prosimy nie wykorzystywać tego czasu na mówienie nam komplementów tylko dlatego, że nie doliczamy tego do rachunków :-) 33. Dlaczego siedziba Pressence Public Relations jest w Opolu? To proste. Patrząc historycznie opolskie firmy nie miały do dyspozycji zewnętrznej niezależnej agencji public relations. Obecnie dynamika rozwoju regionu zaczyna budzić zazdrość u sąsiadów, a to dowód, że jesteśmy skuteczni i potrzebni. Region opolski znany jest z produkcji materiałów budowlanych, mebli i znakomitego rolnictwa. Zarząd województwa pracuje nad promocją nowej marki Śląska Opolskiego. Chcemy przyczyniać się do dynamicznego i zrównoważonego rozwoju całego Śląska. 34. Czy Pressence Public Relations pracuje tylko dla klientów na Śląsku Opolskim? Nie. Nasza siedziba jest w Opolu i mamy najmocniejszą markę w regionie, ale nasi Klienci pochodzą z całego kraju. W większości agencji public relations osoby na kierowniczych stanowiskach zajmują się sprzedażą i zarządzaniem, a nie obsługą klientów. Zdobywanie nowych klientów i kierowanie agencją zabiera im najwięcej czasu pracy. Szefowie "łowią" klientów, aby po udanym połowie natychmiast przekazać ich swoim pracownikom. W Pressence Public Relations dbamy o najwyższe standardy zarówno w pozyskiwaniu nowych klientów jak i ich obsłudze. Dlatego bezpośrednią obsługą klientów zajmują się nasi najbardziej doświadczeni konsultanci. 35. Jak wygląda pierwszy kontakt z klientem? Pracę nad projektem rozpoczynamy od wstępnego roboczego spotkania klienta z przedstawicielem Pressence Public Relations. Po tym spotkaniu zbieramy dokumentację, która pozwoli określić sytuację klienta i związki z zainteresowanym nią otoczeniem - aktualnym i przyszłym. Po zakończeniu audytu możemy, na przykład, stwierdzić, że sytuacja nie wymaga specjalnych działań albo, że problem, który ujawniliśmy wykracza poza naszą fachową wiedzę i doświadczenie. Zwykle jednak przeprowadzamy prezentację, w której przedstawiamy:
Po akceptacji naszych propozycji przestępujemy niezwłocznie do ich realizacji. Wszystkie projekty są niepowtarzalne i dostosowane do indywidualnych potrzeb. Projekty są określone w czasie (zwykle trwają od 90 do 120 dni) i realizowane zgodnie z naszą najlepszą wiedzą i doświadczeniem. 36. Jaka jest najważniejsza cecha dobrego klienta? Public relations to proces - nie jedna informacja prasowa, impreza firmowa czy konferencja prasowa. Kiedy agencja traktowana jest jak zwykły "usługodawca" (jak firma kurierska czy zaopatrzeniowiec materiałów biurowych) trudno o maksymalne efekty, gdyż agencja nie będzie miała dostępu do strategicznych informacji. Usługi public relations wykonywane są nie "dla" klienta, ale "z" klientem. Kiedy spotykamy się pierwszy raz pojawiają się na stole dwie wizytówki, ale powstaje jeden zespół. My możemy pytać o wszystko i klient może oczekiwać rozwiązania jego wszystkich problemów komunikacyjnych. Pressence Public Relations chce jak najwięcej dowiedzieć się o swoich klientach, specyfice ich branży i najtrudniejszych wyzwaniach. Oni zdobywali tę wiedzę przez lata. Agencja też potrzebuje trochę czasu, aby ten kapitał wiedzy przetworzyć. Warto jej w tym pomóc. Stąd potrzeba ścisłej współpracy i bliskich relacji. Konsultanci Pressence Public Relations nie są chłopcami na posyłki. Chcemy poznać kluczowe wyzwania naszych klientów i wykorzystując nasze doświadczenie, wyobraźnię i kreatywność stworzyć optymalne rozwiązania. Klienci zatrudniają nas, bo sami nie potrafią rozwiązać swoich problemów, więc stawiamy na zaufanie i miejsce na liście ich strategicznych aktywów. Szukamy partnerów - klientów, z którymi możemy nawiązać dobre relacje na długie lata. Zakres, rodzaj i charakter umowy/projektu jest mniej istotny od jakości relacji. 37. Czy osoby, które spotkam na prezentacji będą też pracowały nad realizacją umowy/projektu? Tak. Specjaliści public relations, którzy dokonają prezentacji oferty agencji będą aktywnie zaangażowani w obsługę klienta. Do zespołu dołączą konsultanci, których doświadczenie i fachowa wiedza mogą wzbogacić efekty naszej pracy i zwiększyć satysfakcję klienta. 38. Jak można skontaktować się z konsultantem Pressence Public Relations? Każda metoda jest dobra, ale - mówiąc poważnie - rekomendujemy jeden z trzech sposobów:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Jak Cię widzą, tak Cię piszą - Krótki audyt wizerunku |
Strona główna |
Newsletter |
Misja |
O Tobie |
O nas |
Nasza metoda |
Usługi |
Portfolio |
Warsztat |
Szkolenia |
Mam pytanie |
Czytelnia |
Lektury |
Chcesz PR? |
Twoje Info |
Jazda PRóbna |
Krótki kurs PR |
Test skuteczności rzecznika prasowego |
Test inteligencji kryzysowej |
Test skuteczności przekonywania |
Test jakości obsługi klienta |
Test jakości pracy agencji public relations |
Multicultural Quiz |
In English |
Kodeks etyki PR |
Linki |
Kontakt | 
Mapa strony | 
Polityka ochrony prywatności |
Zastrzeżenia prawne
Szkolenia PR |
112 PR |
Komunikacja kryzysowa |
Komunikacja kryzysowa w Internecie |
Trener medialny |
Szkolenia medialne |
Rzecznik prasowy |
Pressentacje
2000-2020 © Pressence Public Relations - Wszelkie prawa zastrzeżone |