(C) Pressence Public Relations
112 punktów do planu zarządzania kryzysem [pdf, 1,5 MB]


 

Zaprenumeruj "Pressence Newsletter" - miesięcznik o public relations
 
 
Media Gapa - blog o relacjach z mediami, komunikacji kryzysowej i pisaniu informacji prasowych
 
EsPResso Quiz - Krótki, ale wcale nie taki łatwy quiz PR
Szkolenia - Test inteligencji kryzysowej








Tu jesteś » Strona główna » Szkolenia » Test inteligencji kryzysowej



Test inteligencji kryzysowej


Zapraszam do udziału w teście, który pomoże zbadać iloraz Twojej inteligencji kryzysowej.

Test składa się z dwóch części: I. Pytania, II. Scenariusze.

W pierwszej części odpowiedz na 10 pytań wybierając najlepszą opcję. Część druga jest łatwiejsza: przeczytaj listę scenariuszy kryzysowych. Twoje zadanie polega na przedstawieniu planu działania w jednej z przedstawionych sytuacji. W planie powinny znaleźć się dwa elementy: 1. lista zadań do wykonania w ciągu 24 godzin po wybuchu kryzysu, 2. treść pierwszego oświadczenia dla mediów.


I. PYTANIA.

1. Kiedy organizacja popełni poważny błąd powinna:

a. błagać opinię publiczną o wybaczenie.

b. szczerze przeprosić poszkodowanych i podać plan naprawy błędu.

c. poprosić znanego prawnika, żeby wyjaśnił mediom i opinii publicznej dlaczego nic nie można w tej sprawie zrobić.

d. czekać cierpliwie aż ludzie o wszystkim zapomną.

2. Która z poniższych opinii o kryzysie NIE jest prawdziwa?

a. Kryzys utrudnia lub paraliżuje normalne funkcjonowanie organizacji.

b. Dobrze zarządzany kryzys zmienia organizację na lepszą.

c. Najgroźniejsze kryzysy można przewidzieć.

d. Kryzys zwykle ujawnia coś więcej niż jednostkowy problem.

3. Po stworzeniu listy najbardziej prawdopodobnych kryzysów należy:

a. wysłać listę kryzysów zaprzyjaźnionym dziennikarzom.

b. wybrać rzecznika prasowego.

c. stworzyć zespół zarządzania kryzysem.

d. napisać plan komunikacji kryzysowej.

4. Kiedy należy przygotować plan komunikacji kryzysowej?

a. Przed wybuchem kryzysu.

b. Nigdy - niektóre organizacje są odporne na kryzys.

c. Niezwłocznie po wybuchu kryzysu.

d. W trakcie kryzysu i aktualizować zgodnie z potrzebami.

5. W komunikacji kryzysowej ludzi najbardziej interesuje to czy:

a. kryzys wpłynie na lokalną gospodarkę.

b. dbasz o ochronę środowiska.

c. wypłacisz pracownikom pensje na czas.

d. troszczysz się o bezpieczeństwo (życie i zdrowie) pracowników i ich rodzin.

6. Kiedy dziennikarz dzwoni do Ciebie w środku kryzysu:

a. mówisz, że nie masz czasu na rozmowę.

b. tłumaczysz, że zajmujesz się sprawą, ale nie będziesz na razie niczego komentować.

c. wyjaśniasz co się wydarzyło, co wiesz o sprawie i co do tej pory zrobiłeś.

d. nie przyznajesz się do niczego i przypominasz największe osiągnięcia firmy.

7. Dobry rzecznik prasowy NIE powinien:

a. prowadzić aktywnej polityki komunikacyjnej.

b. czekać na wszystkie fakty przed wygłoszeniem pierwszego komunikatu po wybuchu kryzysu.

c. okazywać ludziom szacunku, troski i współczucia.

d. przećwiczyć odpowiedzi na trudne pytania.

8. Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe?

a. Zarządzaniem kryzysem muszą zajmować się tylko politycy i organa rządowe.

b. Katastrofy naturalne nie są uważane za kryzysy.

c. Wszyscy pracownicy są w kryzysie rzecznikami swojej organizacji.

d. Pracownicy nie muszą znać treści planu zarządzania kryzysem.

9. Przed kryzysem, w trakcie jego trwania i po zakończeniu liczy się przede wszystkim to:

a. co mówią eksperci.

b. co mówią media.

c. co mówi rzecznik prasowy.

d. co mówi większość ludzi.

10. Kiedy tylko kryzys się zakończy organizacja powinna:

a. zrezygnować z komunikacji z mediami.

b. dokonać analizy tego, co zawiodło podczas zarządzania kryzysem i wprowadzić korekty do planu kryzysowego.

c. rozpocząć przygotowania do zarządzania następnym kryzysem.

d. odłożyć plan zarządzania kryzysem na półkę i zapomnieć o nim.


II. SCENARIUSZE.

Wybierz jedną sytuację, która jest najbliższa Twemu doświadczeniu zawodowemu. Pamiętaj, że w planie działania powinny znaleźć się dwa elementy: 1. lista zadań do wykonania w ciągu 24 godzin po wybuchu kryzysu, 2. treść pierwszego oświadczenia dla mediów.

Uwaga: Jeżeli żadna z opisanych sytuacji nie pokrywa się wiernie z Twoim doświadczeniem, wybierz tę, która jest mu najbliższa.

A. Pracujesz w firmie chemicznej. Jeden z produktów trafił na listę substancji rakotwórczych. W ciągu ostatniego półrocza u dwóch uczniów szkoły znajdującej się kilometr od zakładu zdiagnozowano dwie różne odmiany choroby nowotworowej. Matka jednego z tych uczniów przekonała sąsiada piszącego o zdrowiu w lokalnej gazecie, że powinien bliżej przyjrzeć się związkom pomiędzy zachorowaniami i tym, co produkuje Twoja firma.

B. W urzędzie miasta jesteś odpowiedzialny za nadzór nad służbami komunalnymi i ochronę środowiska. Do Twoich obowiązków należy kontrola jakości wody w miejskich wodociągach. W tym roku pierwszy raz poinformowano Cię, że w kilku próbkach wody wykryto obecność szkodliwej substancji. Ta substancja to TCE (trichloroetylen) - szeroko stosowany jako rozpuszczalnik w pralniach chemicznych i zakładach produkcyjnych. Ponieważ studnie poboru wody dla miasta znajdują się kilometr od najbliższej pralni i półtora kilometra od myjni samochodowej, podejrzewasz, że tam znajduje się źródło toksycznego kłopotu. Wyniki testów są wiarygodne, gdyż były wykonywane dwa razy w przeciągu jednego tygodnia.

C. Pracujesz dla firmy zajmującej się transportem uczniów do szkół. Przez ostatnie pięć lat firma nie odnotowała żadnego wypadku. Niestety, dzisiaj rano dwóch agresywnych chłopców wszczęło bójkę w tyle autobusu. Kiedy kierowca spojrzał we wsteczne lusterko, żeby sprawdzić co się dzieje, na drogę wjechał ciągnik z przyczepą. Kierowca chcąc uniknąć kolizji zjechał do rowu i autobus przewrócił się na prawy bok. Siedmioro dzieci w wieku 7-14 lat odniosło niegroźne obrażenia, ale jedna dziewczynka, córka komendanta policji, zginęła na miejscu.

D. Jesteś dyrektorem administracyjnym wyższej uczelni. W ostatnim kwartale straż pożarna była wzywana pięciokrotnie do fałszywych alarmów na terenie miasteczka uniwersyteckiego. Pracownikom ochrony nie udało się ustalić autora/autorów fałszywych wezwań. Dziś o 1:45 w nocy na czwartym piętrze akademika wybuchł pożar. Wielu studentów zignorowało alarm i wezwania do ewakuacji. Troje studentów zginęło w płomieniach.

E. Pracujesz w firmie zajmującej się usługami internetowymi. Po zmianie serwerowni w ciągu ostatnich czterech miesięcy Twoi klienci wielokrotnie skarżyli się na przerwy w dostępie do podstawowych usług. Mimo wielu prób nie udało się ustalić technicznej przyczyny problemu. Obawiasz się, że klienci przeniosą się do konkurencji. Czujesz, że ich cierpliwość się kończy. Dziś serwery nie pracowały przez pięć godzin, co wywołało niespotykaną lawinę krytyki ze strony prywatnych i komercyjnych klientów.

F. Jesteś właścicielem największej w Polsce fabryki majonezu. Główny Inspektor Sanitarny zarządził ogólnopolskie poszukiwania syropu kukurydzianego, używanego w napojach, słodyczach, keczupie i majonezie. W syropie może być szkodliwa dla zdrowia rtęć. Amerykańscy producenci syropu mówią, że wykryte w syropie ilości rtęci są znacznie niższe niż odnajdywane w innych produktach, jak ryby i mięso. Sanepid nie ma danych ilu polskich producentów mogło używać tego syropu.

G. Pracujesz dla organizacji charytatywnej znanej ze zbiórek ogromnych sum pieniędzy na szlachetne cele. Jednakże, niedawno organizacja ogłosiła plan redukcji dotowania sztandarowych programów. Wewnętrzny audyt finansowy wykrył kilka istotnych luk i sprzeczności w sprawozdaniu finansowym za zeszły rok. Dodatkowa kontrola wykazała, że główny księgowy - człowiek cieszący się nieposzlakowaną opinią - przelał nielegalnie na swoje prywatne konto ponad 250,000 złotych. Media jeszcze nic nie wiedzą o malwersacji, ale dziś rano dzwonił dziennikarz z lokalnej gazety z prośbą o zgodę na wywiad z głównym księgowym.


Odpowiedzi proszę przysyłać na adres: biuro@pressence.com.pl.

PS. Przepraszam jeżeli nadto podwyższyłem poziom adrenaliny, ale lepiej teraz w spokoju pomyśleć o trudnych sytuacjach niż biegać z rozwianym włosem i obłędem w oczach kiedy wydarzy się coś złego.

Jak opracować plan komunikacji kryzysowej


Jak Cię widzą, tak Cię piszą - Krótki audyt wizerunku |  Strona główna |  Newsletter |  Misja |  O Tobie |  O nas |  Nasza metoda |  Usługi |  Portfolio |  Warsztat |  Szkolenia |  Mam pytanie |  Czytelnia |  Lektury |  Chcesz PR? |  Twoje Info |  Jazda PRóbna |  Krótki kurs PR |  Test skuteczności rzecznika prasowego |  Test inteligencji kryzysowej |  Test skuteczności przekonywania |  Test jakości obsługi klienta |  Test jakości pracy agencji public relations |  Multicultural Quiz |  In English |  Kodeks etyki PR |  Linki |  Kontakt |  Mapa strony |  Polityka ochrony prywatności |  Zastrzeżenia prawne
Szkolenia PR |  112 PR |  Komunikacja kryzysowa |  Komunikacja kryzysowa w Internecie |  Trener medialny |  Szkolenia medialne |  Rzecznik prasowy |  Pressentacje

Twitter Facebook Google+ LinkedIn Pinterest GoldenLine YouTube
2000-2020 © Pressence Public Relations - Wszelkie prawa zastrzeżone