(C) Pressence Public Relations
112 punktów do planu zarządzania kryzysem [pdf, 1,5 MB]


 

Zaprenumeruj "Pressence Newsletter" - miesięcznik o public relations
 
 
Media Gapa - blog o relacjach z mediami, komunikacji kryzysowej i pisaniu informacji prasowych
 
EsPResso Quiz - Krótki, ale wcale nie taki łatwy quiz PR
Test jakości pracy agencji public relations








Tu jesteś » Strona główna » Warsztat » Jak wybrać agencję public relations » Test jakości pracy agencji public relations



Test jakości pracy agencji public relations


Ocena jakości pracy wykonanej dla klientów należy do najtrudniejszych zadań agencji PR.

Oto trzy największe wyzwania:

  1. Trudno jest obiektywnie ocenić wzajemną lojalność klienta i agencji.
  2. Lojalność klienta zależy od percepcji efektywności pracy agencji.
  3. Klienci mają kłopot z oceną jakości świadczonych usług PR.

Większość agencji public relations stosuje formalne procedury służące ocenie relacji z klientami. Służą temu regularne spotkania i coroczne badania ankietowe inicjowane przez agencję.

Kto i jak ocenia

Zazwyczaj to agencja przygotowuje narzędzie pomiaru (na przykład ankietę), ale nie zawsze. Niektórzy klienci korzystają z własnych narzędzi oceny. Liczy się przede wszystkim to czy klient rozumie potrzebę i wartość takiej oceny. I większość nie ma z tym kłopotu.

Częstotliwość oceny efektywności i wzajemnej satysfakcji ze współpracy klienta z agencją PR zależy od zaangażowanych środków – im większy budżet, tym większe ryzyko. Niektóre firmy oceniają klientów raz w roku, inne raz na dwa lata, jeszcze inne kwartalnie lub miesięcznie.

Analiza i diagnostyka przybiera jedną z dwóch form:

1. rozmowa klienta z przedstawicielem agencji niezaangażowanym w codzienną współpracę, lub

2. test wypełniany przez klienta i następnie omawiany w czasie spotkania z reprezentantem współpracującej agencji.

W obydwu przypadkach chodzi o szczerą i otwartą wymianę spostrzeżeń i opinii na następujące tematy: pracownicy agencji obsługujący klienta, budżet, wzajemna komunikacja, kreatywność, etyka, współpraca z innymi wydziałami klienta (marketing, dział sprzedaży, dział prawny, informatyka), znajomość klienta i jego branży, pomiar efektów, realizacja programu/projektu PR, współpraca w sytuacjach kryzysowych. Efektem oceny jest zestaw wniosków, zaleceń i działań, które powinna podjąć agencja albo sama albo we współpracy z klientem.

Ankieta

Jedną z prostszych i bardzo efektywnych metod jest ankieta wypełniana przez klienta.

Wykorzystaj tę ankietę do oceny czy pracująca dla Ciebie agencja PR realizuje Twoje potrzeby zgodnie z oczekiwaniami. Jeżeli nie znasz odpowiedzi na jakieś pytanie, radzę nie zgadywać tylko sprawdzić stan faktyczny. Na koniec znajdziesz punktację z komentarzem.

1. Czy agencja PR nie rozumie i nie akceptuje Twoich wartości i priorytetów biznesowych?

TAK _____ NIE _____

2. Czy agencja przystępuje do realizacji nowego projektu bez oceny i pomiaru sytuacji wyjściowej?

TAK _____ NIE _____

3. Czy znajdujesz błędy rzeczowe w informacjach prasowych przygotowanych przez agencję?

TAK _____ NIE _____

4. Czy informacje prasowe przygotowane przez agencję są nie na temat i trudno zrozumieć o co chodzi?

TAK _____ NIE _____

5. Czy agencja uważa, że kontakty z mediami polegają wyłącznie na wysyłaniu informacji prasowych i nie korzysta z bardziej twórczych metod zdobycia zainteresowania mediów?

TAK _____ NIE _____

6. Czy przedstawiciele agencji mylą w korespondencji i kontaktach bezpośrednich nazwiska ważnych osób w Twojej organizacji?

TAK _____ NIE _____

7. Przyjrzyj się liście kontaktów medialnych wykorzystywanej przez agencję do wysyłki informacji prasowych (nie chodzi o nazwiska dziennikarzy, ale tytuły redakcji). Czy są tam adresy źle dobrane do profilu Twojej organizacji lub gazety i czasopisma, które już nie istnieją?

TAK _____ NIE _____

8. Czy pracownicy agencji, którzy kontaktują się z mediami w Twoim imieniu mają zbyt skromną wiedzę o tym, czym się zajmujesz?

TAK _____ NIE _____

9. Czy agencja zorganizowała kiedyś spotkanie z dziennikarzem, który sprawiał wrażenie nieprzygotowanego do rozmowy lub niezainteresowanego tematem?

TAK _____ NIE _____

10. Czy agencja nie potrafi szybko wychwycić krytycznych informacji o Twojej firmie w mediach, w tym także w Internecie?

TAK _____ NIE _____

11. Czy pracownicy agencji nie korzystają regularnie z serwisów społecznościowych, na przykład Twitter, Facebook, LinkedIn, itp.?

TAK _____ NIE _____

12. Czy agencja nie prowadzi ciekawego firmowego bloga o public relations?

TAK _____ NIE _____

13. Czy osoba wyznaczona przez agencję do kontaktów z Twoją organizacją zmieniała się w ciągu ostatnich 12 miesięcy więcej niż jeden raz?

TAK _____ NIE _____

14. Czy osoba wyznaczona przez agencję do kontaktów z Twoją firmą sprawia wrażenie niedoświadczonej i źle przygotowanej do tej pracy?

TAK _____ NIE _____

15. Czy zdarzyło się, że dziennikarz skarżył się na pracownika agencji?

TAK _____ NIE _____

16. Czy agencja nie prowadzi szkoleń medialnych lub nie współpracuje z doświadczonymi trenerami medialnymi?

TAK _____ NIE _____

17. Czy agencja wyrywkowo i nieregularnie informuje Ciebie o postępie prac nad zleconym projektem PR?

TAK _____ NIE _____

18. Czy agencja nie dotrzymuje terminów lub sprawia wrażenie, że robi wszystko w ostatniej chwili?

TAK _____ NIE _____

19. Czy miesięczne raporty z wykonanej pracy są niezgodne z tym, co agencja rzeczywiście zrobiła w tym okresie?

TAK _____ NIE _____

20. Czy faktury agencji za wykonaną pracę są niezrozumiałe i nie wiesz dokładnie za co płacisz?

TAK _____ NIE _____

Sprawdźmy teraz jaki masz wynik.

Za każde NIE dodaj jeden punkt.

Wynik i komentarz:

17-20: Masz znakomite relacje z pracującą dla Ciebie agencją PR. Niemniej, radzę omówić z agencją punkty, na które odpowiedziałeś TAK. To oczyści atmosferę i podniesie standard współpracy.

13-16: Na pewno kilka rzeczy można poprawić. Lepsze to od kłopotliwego szukania nowej agencji. Zdobądź się na szczerą rozmowę o tym z czego nie jesteś zadowolony i wysłuchaj propozycji naprawy. Jeżeli dostrzeżesz mobilizację i przypływ pozytywnej energii, daj agencji dwa lub trzy miesiące na poprawę. Potem powtórz ten test.

0-12: Honorarium dla agencji public relations wpisz po stronie kosztów, nie inwestycji. Nie masz zaufania do agencji, bo jej pracownicy nie dają z siebie wszystkiego, co najlepsze. Czas na zmianę.

Jak wybrać agencję public relations


Jak Cię widzą, tak Cię piszą - Krótki audyt wizerunku |  Strona główna |  Newsletter |  Misja |  O Tobie |  O nas |  Nasza metoda |  Usługi |  Portfolio |  Warsztat |  Szkolenia |  Mam pytanie |  Czytelnia |  Lektury |  Chcesz PR? |  Twoje Info |  Jazda PRóbna |  Krótki kurs PR |  Test skuteczności rzecznika prasowego |  Test inteligencji kryzysowej |  Test skuteczności przekonywania |  Test jakości obsługi klienta |  Test jakości pracy agencji public relations |  Multicultural Quiz |  In English |  Kodeks etyki PR |  Linki |  Kontakt |  Mapa strony |  Polityka ochrony prywatności |  Zastrzeżenia prawne
Szkolenia PR |  Ekspert medialny |  112 PR |  Kryzys online |  Trener medialny |  Szkolenia medialne |  Rzecznik prasowy |  Pressentacje

Twitter Facebook Google+ LinkedIn Pinterest GoldenLine YouTube
2000-2017 © Pressence Public Relations - Wszelkie prawa zastrzeżone