(C) Pressence Public Relations
112 punktów do planu zarządzania kryzysem [pdf, 1,5 MB]


 

Zaprenumeruj "Pressence Newsletter" - miesięcznik o public relations
 
 
Media Gapa - blog o relacjach z mediami, komunikacji kryzysowej i pisaniu informacji prasowych
 
EsPResso Quiz - Krótki, ale wcale nie taki łatwy quiz PR
Podstawowe usługi








Tu jesteś » Strona główna » Główne usługi » Treningi medialne » 9 zasad udzielania wywiadu



9 zasad udzielania wywiadów

1. Wykorzystanie
  • Określ miejsce, czas i zakres wykorzystania wywiadu.
  • Nie mów niczego, czego nie chcesz ujrzeć w druku. Nigdy nie mów dziennikarzowi "między nami", albo "tego co powiem, proszę nie nagrywać". Być może tylko na to czeka; cała reszta może nie mieć dla niego żadnej wartości.
  • Pamiętaj, że dziennikarz może wykorzystać każde słowo, które wypowiesz.
  • Możesz komentować tło sytuacji lub problemu na zasadzie "nie-do-druku" tylko w WYJĄTKOWYCH okolicznościach.
  • Dobry reporter wyczuje, że chcesz coś ukryć i na pewno ustali co to jest.
  • Pamiętaj, że dobre informacje dla dziennikarza mogą oznaczać złe wiadomości dla Ciebie.
2. Odpowiedzi na pytania
  • Nie czuj się zobowiązany do natychmiastowej odpowiedzi.
  • Jeśli nie wiesz, jak odpowiedzieć na pytanie powiedz, że wrócisz do tego pytania za chwilę. Nie korzystaj z tego sposobu, aby odwrócić uwagę dziennikarza. Postępuj tak tylko wtedy, gdy dodatkowy czas, pozwoli Ci lepiej przygotować się do odpowiedzi i zwiększy Twoją wiarygodność.
3. Bądź pomocny
  • Bądź pomocny nawet, jeśli nie osiągniesz z tego bezpośredniej korzyści. Nie traktuj dziennikarza jak zła koniecznego.
  • Twoim celem jest zbudowanie trwałego związku z przedstawicielem mediów.
  • Ułatwiaj dziennikarzowi pracę: podawaj numery telefonów, fakty, cytaty, źródła itp. Jeśli pomożesz raz, jest szansa, że zwróci się do Ciebie z prośbą o informacje ponownie. To duży atut.
4. Termin
  • Pomagaj dziennikarzowi wywiązać się z zadania w terminie.
  • Szanuj redakcyjne terminy, ale nie spotykaj się z dziennikarzem pod presją czasu.
  • Dotrzymuj słowa, jeśli obiecasz, że oddzwonisz za pół godziny.
  • Niezwłocznie skontaktuj się z dziennikarzem, gdy zorientujesz się, że nie zdobędziesz na czas obiecanych danych.
5. Bądź otwarty
  • Staraj się zawsze bezpośrednio odpowiadać na pytania. Im krócej, tym lepiej.
  • Unikanie odpowiedzi jest bronią nieskuteczną, pod warunkiem oczywiście, że dziennikarz naprawdę chce dojść do sedna sprawy.
  • Uważaj na drażliwe kwestie. Jeśli pytanie jest delikatnej natury, odpowiadaj krótko i przejdź do bardziej wygodnego wątku.
  • Musisz znać zawczasu odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. Zapoznaj się z treścią standardowych odpowiedzi na agresywne pytania.
  • W trudnych tematach przechodź na ich pozytywną stronę.
6. Dokładność
  • Bądź precyzyjny jak skalpel.
  • Jeśli stwierdzisz, że podałeś nieaktualne dane, szybko zadzwoń do reportera ze sprostowaniem. Na pewno to doceni.
7. Cierpliwość
  • Cierpliwości nigdy za dużo. Nigdy nie daj dziennikarzowi do zrozumienia, że nie masz dla niego czasu.
  • Nie zerkaj w czasie rozmowy na zegarek.
  • Jeśli nie możesz rozmawiać, obiecaj, że oddzwonisz w bardziej dogodnej chwili tego samego dnia.
8. Uraza
  • Nie obrażaj się i nie bądź pamiętliwy.
  • Jeżeli zadzwoni do Ciebie reporter, który napisał krytyczny artykuł o Twojej firmie nie każ mu czekać. Twoją dewizą jest profesjonalna współpraca z mediami w każdych okolicznościach.
  • Nie spieraj się o szczegóły i nie walcz z prasą. I tak nie wygrasz.
9. Rzecznik branży
  • Jeśli zajmujesz się ogólnymi komentarzami na temat sytuacji w branży, nie domagaj się gwarancji, że dziennikarz wymieni nazwę Twojej firmy. Dziennikarze lubią zamieszczać komentarze autorytetów. Ciesz się, że zadzwonił do Ciebie, a nie do konkurencji.


8 taktyk udzielania wywiadu


Jak Cię widzą, tak Cię piszą - Krótki audyt wizerunku |  Strona główna |  Newsletter |  Misja |  O Tobie |  O nas |  Nasza metoda |  Usługi |  Portfolio |  Warsztat |  Szkolenia |  Mam pytanie |  Czytelnia |  Lektury |  Chcesz PR? |  Twoje Info |  Jazda PRóbna |  Krótki kurs PR |  Test skuteczności rzecznika prasowego |  Test inteligencji kryzysowej |  Test skuteczności przekonywania |  Test jakości obsługi klienta |  Test jakości pracy agencji public relations |  Multicultural Quiz |  In English |  Kodeks etyki PR |  Linki |  Kontakt |  Mapa strony |  Polityka ochrony prywatności |  Zastrzeżenia prawne
Szkolenia PR |  112 PR |  Komunikacja kryzysowa |  Komunikacja kryzysowa w Internecie |  Trener medialny |  Szkolenia medialne |  Rzecznik prasowy |  Pressentacje

Twitter Facebook Google+ LinkedIn Pinterest GoldenLine YouTube
2000-2020 © Pressence Public Relations - Wszelkie prawa zastrzeżone