Określ miejsce, czas i zakres wykorzystania wywiadu.
Nie mów niczego, czego nie chcesz ujrzeć w druku.
Nigdy nie mów dziennikarzowi "między nami", albo "tego co
powiem, proszę nie nagrywać". Być może tylko na to czeka; cała
reszta może nie mieć dla niego żadnej wartości.
Pamiętaj,
że dziennikarz może wykorzystać każde słowo, które
wypowiesz.
Możesz komentować tło sytuacji lub problemu na zasadzie "nie-do-druku" tylko w WYJĄTKOWYCH okolicznościach.
Dobry reporter wyczuje, że chcesz coś ukryć i na pewno ustali co to jest.
Pamiętaj, że dobre informacje dla dziennikarza mogą oznaczać złe wiadomości dla Ciebie.
2. Odpowiedzi na pytania
Nie czuj się zobowiązany do natychmiastowej odpowiedzi.
Jeśli nie wiesz, jak odpowiedzieć na pytanie powiedz, że wrócisz do tego pytania za chwilę. Nie korzystaj z tego sposobu, aby odwrócić uwagę dziennikarza. Postępuj tak tylko wtedy, gdy dodatkowy czas, pozwoli Ci lepiej przygotować się do odpowiedzi i zwiększy Twoją wiarygodność.
3. Bądź pomocny
Bądź pomocny nawet, jeśli nie osiągniesz z tego bezpośredniej korzyści. Nie traktuj dziennikarza jak zła koniecznego.
Twoim celem jest zbudowanie trwałego związku z przedstawicielem mediów.
Ułatwiaj dziennikarzowi pracę: podawaj numery telefonów, fakty, cytaty, źródła itp. Jeśli pomożesz raz, jest szansa, że zwróci się do Ciebie z prośbą o informacje ponownie. To duży atut.
4. Termin
Pomagaj dziennikarzowi wywiązać się z zadania w terminie.
Szanuj redakcyjne terminy, ale nie spotykaj się z dziennikarzem pod presją czasu.
Dotrzymuj słowa, jeśli obiecasz, że oddzwonisz za pół godziny.
Niezwłocznie skontaktuj się z dziennikarzem, gdy zorientujesz się, że nie zdobędziesz na czas obiecanych danych.
5. Bądź otwarty
Staraj się zawsze bezpośrednio odpowiadać na pytania. Im krócej, tym lepiej.
Unikanie odpowiedzi jest bronią nieskuteczną, pod warunkiem oczywiście, że dziennikarz naprawdę chce dojść do sedna sprawy.
Uważaj na drażliwe kwestie. Jeśli pytanie jest delikatnej natury, odpowiadaj krótko i przejdź do bardziej wygodnego wątku.
Musisz znać zawczasu odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. Zapoznaj się z treścią standardowych odpowiedzi na agresywne pytania.
W trudnych tematach przechodź na ich pozytywną stronę.
6. Dokładność
Bądź precyzyjny jak skalpel.
Jeśli stwierdzisz, że podałeś nieaktualne dane, szybko zadzwoń do reportera ze sprostowaniem. Na pewno to doceni.
7. Cierpliwość
Cierpliwości nigdy za dużo. Nigdy nie daj dziennikarzowi do zrozumienia, że nie masz dla niego czasu.
Nie zerkaj w czasie rozmowy na zegarek.
Jeśli nie możesz rozmawiać, obiecaj, że oddzwonisz w bardziej dogodnej chwili tego samego dnia.
8. Uraza
Nie obrażaj się i nie bądź pamiętliwy.
Jeżeli zadzwoni do Ciebie reporter, który napisał krytyczny artykuł o Twojej firmie nie każ mu czekać. Twoją dewizą jest profesjonalna współpraca z mediami w każdych okolicznościach.
Nie spieraj się o szczegóły i nie walcz z prasą. I tak nie wygrasz.
9. Rzecznik branży
Jeśli zajmujesz się ogólnymi komentarzami na temat sytuacji w branży, nie domagaj się gwarancji, że dziennikarz wymieni nazwę Twojej firmy. Dziennikarze lubią zamieszczać komentarze autorytetów. Ciesz się, że zadzwonił do Ciebie, a nie do konkurencji.