(C) Pressence Public Relations |
Tu jesteś » Strona główna » Warsztat » Jak zarządzać kampanią informacyjną Skuteczna kampania informacyjna składa się z czterech etapów:
Pierwszy Etap: Określenie problemów public relations, czyli co się teraz dzieje 1. Analiza sytuacyjna. Analiza sytuacyjna obejmuje wszystko co wiadomo o sytuacji, jej historii, czynnikach ją kształtujących oraz z nią związanych. Jest w niej także miejsce na informacje wspierające szczegółową charakterystykę problemu. Zwykle analiza sytuacyjna rozpoczyna się od dokładnego dokumentowania wszystkich punktów widzenia i działań kluczowych osób w organizacji, struktur i procesów istotnych dla problemu. W skład analizy sytuacyjnej wchodzi audyt komunikacyjny. 2. Analiza problemowa. Opis problemu jest zwięzłą charakterystyką sytuacji. Może to być tylko jedno zdanie lub krótki akapit. W opisie problemu znajduje się podsumowanie aktualnej wiedzy ujęte w porównywalne parametry i uwzględniające następujące elementy:
Po zapoznaniu się z organizacyjną stroną problemu, analiza skupia się na czynnikach zewnętrznych. Punktem początkowym jest przegląd historii problemu poza organizacją. Badanie obejmuje m.in. udziałowców: co wiedzą, jakie informacje są dla nich ważne, jak je uzyskują i wykorzystują, jaka jest ich opinia, jak bardzo są związani z organizacją. Znajomość preferencji udziałowców pozwoli zdecydować o wyborze treści przekazu i strategii wobec mediów. Mimo rozwiniętych i zaawansowanych społecznych technik badawczych, metody nieformalne nadal są uważane za bardzo miarodajne, jeśli wykorzystywane są jako sposób wykrywania problemów oraz wstępnego testowania strategii badawczych i programowych. Zaliczyć do nich można osobiste kontakty (w tym szczególnie cenne są spotkania z liderami opinii i ekspertami), grupy fokusowe, grupy środowiskowe, dyskusje panelowe, komitety doradcze, zespoły opiniotwórcze, bezpłatne linie telefoniczne, firmowe sprawozdania regionalne oraz analizę poczty i list dyskusyjnych w Internecie. W badaniach sondażowych najczęściej stosuje się kwestionariusze pocztowe i wywiady osobiste. Pierwsze są szybsze i dużo tańsze. Respondentom dają większe poczucie prywatności. Nie są obarczone możliwym uprzedzeniem ankietera. Badający nie ma jednak rzeczywistej kontroli nad badanym i warunkami w jakich on udziela odpowiedzi. Wywiady osobiste dają większą kontrolę nad respondentem, ale są dużo droższe. Telefoniczne wywiady są tańsze i zapewniają cenioną przez niektórych badanych anonimowość, choć aż jedna trzecia respondentów narzeka na ich ... niewygodę. Przed przystąpieniem do projektu badawczego pytamy m.in.:
Drugi Etap: Planowanie i Programowanie, czyli co powinniśmy zrobić i powiedzieć oraz dlaczego Planowanie strategiczne w public relations związane jest z decyzjami w sprawie programów celowych, określaniem kluczowych publiczności, ustalaniem procedur lub reguł, które mają wyłonić wybór strategii oraz jej określanie. Proces planowania i programowania zawiera następujące kroki:
Najczęściej opracowywane są trzy wersje rozwoju wypadków: o największym, średnim i najmniejszym prawdopodobieństwie. Możliwe jest również zbudowanie scenariuszy według innych kryteriów, na przykład, wokół jednego tematu, hasła lub cechy. Trzeci Etap: Działanie i Komunikowanie, czyli jak i kiedy mamy to zrobić i powiedzieć Komunikacja jest najbardziej rzucającym się w oczy elementem programu. Służy jako katalizator, który tłumaczy i wspiera strategię działania. W przekazywaniu informacji rozważamy potencjalne bariery wpływające na ich rozpowszechnianie:
Podstawową zasadą kształtującą proces budowania informacji jest dogłębna znajomość stanowiska klienta i sytuacji problemu. Drugim wyznacznikiem jest znajomość potrzeb, zainteresowań, upodobań i niepokojów grup celowych. Efektywna komunikacja musi być dostosowana do sytuacji, czasu, miejsca i publiczności. Oznacza to przemyślany wybór mediów i technik przekazu. W doborze techniki przekazu kierujemy się m.in. następującymi zasadami:
Proces komunikacyjny w public relations często wymaga wpływania na wiedzę, opinie i działania licznych i odległych grup. Zdobycie uznania dla pomysłu lub innowacji to przedsięwzięcie o wiele bardziej skomplikowane od zwykłego poinformowania o nim publiczności. Idee penetrują publiczność na zasadzie osmozy. Powstają w umysłach geniuszy, przetwarzane są przez ich uczniów, następnie rozpowszechniane przez naśladowców rozchodzą się niczym kręgi na wodzie najpierw wśród aktywnej części społeczeństwa, by następnie trafić do biernych wyborców. Analiza skutecznej kampanii uwzględnia następujące parametry komunikacji:
Czwarty Etap: Ocena programu, czyli jak się spisaliśmy Specjaliści public relations, podobnie jak inni pracownicy organizacji, są oceniani jak bardzo przyczyniają się do realizacji strategicznych celów. Oceniając realizację programu pytamy, na przykład:
Aby dowiedzieć się co się wydarzyło i dlaczego, szukamy odpowiedzi na następujące pytania:
Podstawowe kroki w procesie ewaluacyjnym obejmują:
Źródło: Scott M.Cutlip (2000), Effective Public Relations, Prentice Hall, ISBN 0-13-025445-2 |
|||||||||||||||||||||||||||||
Jak Cię widzą, tak Cię piszą - Krótki audyt wizerunku |
Strona główna |
Newsletter |
Misja |
O Tobie |
O nas |
Nasza metoda |
Usługi |
Portfolio |
Warsztat |
Szkolenia |
Mam pytanie |
Czytelnia |
Lektury |
Chcesz PR? |
Twoje Info |
Jazda PRóbna |
Krótki kurs PR |
Test skuteczności rzecznika prasowego |
Test inteligencji kryzysowej |
Test skuteczności przekonywania |
Test jakości obsługi klienta |
Test jakości pracy agencji public relations |
Multicultural Quiz |
In English |
Kodeks etyki PR |
Linki |
Kontakt | 
Mapa strony | 
Polityka ochrony prywatności |
Zastrzeżenia prawne
Szkolenia PR |
112 PR |
Komunikacja kryzysowa |
Komunikacja kryzysowa w Internecie |
Trener medialny |
Szkolenia medialne |
Rzecznik prasowy |
Pressentacje
2000-2020 © Pressence Public Relations - Wszelkie prawa zastrzeżone |