(C) Pressence Public Relations |
Oto przykładowe ćwiczenie ze szkolenia medialnego dla pracowników firm komputerowych. Na pierwszej stronie poczytnego dziennika "Kurier" pojawił artykuł oskarżający Twoją firmę o handel pirackim programem komputerowym. PIRACKI WEHIKUŁ ATAKUJE! Czołowy sprzedawca oprogramowania komputerowego SOFTBIZ S.A. został oskarżony wczoraj wieczorem w popularnym magazynie reporterskim "Ale draka!" o sprzedaż nielegalnego programu komputerowego. Autorzy reportażu twierdzą, że pirackie kopie gry komputerowej 'Wehikuł czasu' mogą błyskawicznie zalać cały rynek w Europie Środkowo-Wschodniej. Według autorów programu, SOFTBIZ mógł sprzedać w ciągu ostatniego miesiąca nawet 20,000 kopii pochodzących od nieustalonego dostawcy z Dalekiego Wschodu. Istnieje uzasadnione podejrzenie, że firma kupiła gry po znacznie obniżonej cenie, co sprawiło, że rozchodzą się wśród młodzieży jak przysłowiowe "gorące bułeczki". Prezes SOFTBIZ, Anna Niesmak odpiera zarzuty telewizyjnego magazynu. "SOFTBIZ nigdy nie kupował programów z niepewnego źródła. Byłoby to sprzeczne z naszą misją i standardami etycznymi. Ceny naszych produktów ustalamy zgodnie z regułami rynkowymi. Pracują dla nas najlepsi ludzie, których darzymy ogromnym zaufaniem," zapewniła dziennikarzy w specjalnym komunikacie. Jak nas poinformował pracownik SOFTBIZ, który pragnie zachować anonimowość, firma ma duże kłopoty w dziale zakupów. W ciągu ostatniego roku wymieniono ponad połowę kluczowych pracowników. Obniżyło to morale załogi i wydajność pracy. Po lekturze tego artykułu kierownik działu public relations poprosił o poradę zewnętrznego konsultanta. Oto zapis najważniejszych fragmentów tej rozmowy. - Przeczytałeś artykuł w 'Kurierze", więc znasz podstawowe fakty. Prezes w wywiadzie dla mediów zaprzeczyła wszystkim oskarżeniom. Badamy teraz tę sprawę i - powiem szczerze - nie jest nam wesoło. - Czy jest jakieś ziarno prawdy w oskarżeniach prasowych? - Niestety tak. Ktoś z działu zakupów - jeszcze nie wiemy kto - zamówił wspomniane gry u dostawcy z Chin. Skontaktowaliśmy się z nim błyskawicznie. Po długiej rozmowie przyznał, że ta partia pochodziła - wyjątkowo - od nieznanego mu dostawcy. Powiedział, że kupił te gry od firmy, która już zbankrutowała. Po prostu - nie ma jej. Kupował je w dobrej wierze i nie ma zamiaru brać na siebie żadnej odpowiedzialności. - Rozumiem. Dlaczego nie kupiliście tych gier bezpośrednio od producenta? - Tak zrobiliśmy, kiedy gra pierwszy raz pokazała się na rynku. Ale oferta, którą nam przedstawiono była tak atrakcyjna cenowo, że trudno było ją tak sobie odrzucić. 40% poniżej standardowej oferty. Na rynku gier komputerowych jest bezwzględna konkurencja. Trzeba więc korzystać z każdej okazji. - Jakie są wasze codzienne relacje z producentem tej gry? - Jak najlepsze. Pomagaliśmy im, kiedy zaczynali działalność. Kupowaliśmy ich produkty, kiedy inne firmy ich po prostu lekceważyły. Gdyby nie my, nie byłoby ich dzisiaj na rynku. Ale jak wszyscy producenci - nie lubią, kiedy są okradani ze swojej własności, czyli kiedy ich gry są nielegalnie kopiowane. - Jakie macie zapasy tej gry w magazynach? - Sprzedaliśmy prawie całą pierwszą dostawę od producenta. Ale miesiąc temu dokupiliśmy jeszcze 30,000 kopii w Chinach. Nie wiem, co teraz możemy zrobić z tym towarem. - OK. Rozumiem. Jest jeszcze wiele kwestii wymagających wyjaśnienia. Nie muszę tłumaczyć jak poważna jest to sprawa. Pierwsza rzecz, którą trzeba się zająć jest stworzenie zespołu kryzysowego i zatrudnienie zewnętrznego eksperta zarządzania kryzysem. - W porządku. - Mogę Ci pomóc znaleźć odpowiednią osobę. Oto dodatkowe informacje o SOFTBIZ S.A.
Ze względu na wagę zarzutów i ich wpływ na wizerunek i notowania akcji, SOFTBIZ decyduje się zwołać konferencję prasową. W ten sposób firma chce powiedzieć jak radzi sobie z kryzysem i odpowiedzieć na pytania dziennikarzy. Prezes SOFTBIZ S.A. Twoje cele to:
W powołanym i kierowanym przez Ciebie zespole kryzysowym mogą znaleźć się: kierownik public relations, kierownik kadr, kierownik działu prawnego, kierownik marketingu, zewnętrzny konsultant public relations.
Oto co wiesz teraz.
Dziennikarz Twoje zadania to:
Z przeprowadzonego przez Ciebie dziennikarskiego "śledztwa" wynika, że:
Konferencja prasowa jest rejestrowana na video i następnie szczegółowo omawiana. Na domiar złego Twoimi problemami zainteresował się Związek Ochrony Praw Autorskich Producentów Programów Komputerowych (ZOPAPPK). Jego celem jest walka z piractwem komputerowym. Zrzesza największych producentów oprogramowania. Organizacja cieszy się ogromnym autorytetem. Jej opinia może wpłynąć na wizerunek Twojej firmy. Nie mówiąc już o dotkliwych karach, które może nałożyć. Prezes SOFTBIZ S.A. Szef ZOPAPPK poprosił o wyjaśnienia w sprawie "niepokojących medialnych doniesień". W raporcie umieść następujące informacje:
Postaraj się dobrze przedstawić swoje stanowisko. Jakakolwiek sankcja wymierzona przez ZOPAPPK może jeszcze bardziej nadszarpnąć Twoją reputację. Dziennikarz Szef ZOPAPPK poprosił o wyjaśnienia w sprawie "niepokojących medialnych doniesień". W raporcie umieść następujące informacje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Jak Cię widzą, tak Cię piszą - Krótki audyt wizerunku |
Strona główna |
Newsletter |
Misja |
O Tobie |
O nas |
Nasza metoda |
Usługi |
Portfolio |
Warsztat |
Szkolenia |
Mam pytanie |
Czytelnia |
Lektury |
Chcesz PR? |
Twoje Info |
Jazda PRóbna |
Krótki kurs PR |
Test skuteczności rzecznika prasowego |
Test inteligencji kryzysowej |
Test skuteczności przekonywania |
Test jakości obsługi klienta |
Test jakości pracy agencji public relations |
Multicultural Quiz |
In English |
Kodeks etyki PR |
Linki |
Kontakt | 
Mapa strony | 
Polityka ochrony prywatności |
Zastrzeżenia prawne
Szkolenia PR |
112 PR |
Komunikacja kryzysowa |
Komunikacja kryzysowa w Internecie |
Trener medialny |
Szkolenia medialne |
Rzecznik prasowy |
Pressentacje
2000-2020 © Pressence Public Relations - Wszelkie prawa zastrzeżone |