Pressence Public Relations Pressence Newsletter Numer 188 / 1 kwietnia 2018
Wydawca: Bogusław Feliszek biuro@pressence.com.pl www.pressence.com.pl


PRESSENCE NEWSLETTER
Pomnażamy Twój kapitał komunikacyjny
© Pressence Public Relations


Liczba prenumeratorów – 691 osób


Otrzymujesz ten newsletter, ponieważ poprosiłeś/aś o to Pressence Public Relations na stronie internetowej www.pressence.com.pl i zapisałeś/aś się na naszą listę subskrypcyjną.

Przekaż proszę nasz magazyn (e-zine) każdemu z Twoich znajomych, którzy tak jak Ty dbają o swój wizerunek, wiarygodność i dobre imię, pragną sprzedawać więcej produktów lub usług, chcą promować społecznie pożyteczną ideę.

Jeśli ktoś wykorzystał ten adres e-mail bez Twojej zgody, prosimy o kontakt: newsletter@pressence.com.pl.

W przypadku znalezienia tej wiadomości w folderze ze *spamem*, będziemy wdzięczni za dodanie naszego adresu e-mail i domeny do bezpiecznych nadawców w ustawieniach konta pocztowego.

OCHRONA PRYWATNOŚCI: Pressence Public Relations nie udostępni nikomu Twojego adresu e-mail. Słowo.





MEDIA GAPA – KWIECIEŃ 2018

"Rząd pani premier Szydło nie pracował w Sowie & Przyjaciele i nie płaciliśmy tam rachunków. [...] Mamy czyste sumienie, nikomu niczego nie zabraliśmy, nie ukradliśmy." – Beata Kempa, była szefowa KPRM. Radio Zet "Gość Radia Zet", 21.03.2018.

Media Gapa to osoba, która zapomina, że powtarzanie w mediach fałszywych, negatywnych i niesprawiedliwych oskarżeń, komentarzy i spekulacji zwiększa ryzyko wprowadzenia ich do debaty publicznej oraz zmniejsza kontrolę nad tym, co się o niej mówi, jak się ją postrzega i jak to wpływa na jej reputację.





W numerze

  1. Profesjonalista czy amator w agencji PR?
  2. Nie żałuj agencji PR informacji
  3. Rola szefa firmy w zarządzaniu kryzysem
  4. Szkolenie medialne dla szefa firmy
  5. Dwa rodzaje pytań w wywiadzie dla mediów w sytuacji kryzysowej
  6. Nie ma prezentacji bez prelegenta
  7. Dlaczego umiejętność wystąpień publicznych jest ważna
  8. 21 oryginalnych pomysłów na korporacyjne wideo
  9. Chciałbyś obejrzeć "Titanica" od końca?
  10. Uśmiechnij się



1. Profesjonalista czy amator w agencji PR?

Profesjonalista czy amator w agencji PR?

Choć człowiek niejednokrotnie narzeka na pracę,
nie może się bez niej obejść.
– Antoni Kępiński

Potrafisz wymyślić rewelacyjny tytuł informacji prasowej. Robisz inteligentne prezentacje. Opowiadasz świetne dowcipy. Ale..

Czy pracując w agencji PR masz czasem wrażenie, że nie jesteś właściwie rozumiany? Znasz przyczynę?

Profesjonalizm zwiększa skuteczność komunikacji w pracy i poprawia relacje. To, co mówisz i robisz będzie właściwie zrozumiane i docenione pod warunkiem, że jesteś szanowany przez współpracowników i klientów agencji.

Profesjonalne wrażenie

Na pewno znasz powiedzenie, że nigdy nie masz drugiej szansy na pierwsze wrażenie. Kiedy spotykasz kogoś pierwszy raz zachowujesz się jak profesjonalista czy amator? Cieszysz się szacunkiem w pracy i u klientów agencji PR czy ludzie przewracają na Twój widok oczami?

Zapoznaj się z krótkim testem, który pokaże Twoje miejsce na skali Profesjonalista–Amator.

Profesjonalista

Amator

Punktacja

Minimum 12 punktów w kategorii profesjonalisty: Jesteś ceniony i lubiany przez współpracowników i klientów. Ludzie chętnie słuchają tego, co masz do powiedzenia. Właściwy człowiek na właściwym miejscu. Gratuluję!

7 – 11: Potrzebna jest zmiana. Sprawdź swoje słabe punkty. Przygotuj plan poprawy. W każdym tygodniu wybierz jeden punkt i systematycznie pracuj nad korektą stylu pracy.

0 – 6: le się czujesz na tym stanowisku. Poszukaj innej agencji PR albo zmień zawód. Co chciałbyś robić w życiu z przyjemnością i zaangażowaniem? Jeśli odpowiesz sobie na to pytanie, wrócą pewność siebie, motywacja i zaangażowanie.

PS. Zobacz też "Test jakości pracy agencji public relations".

Zobacz też:

Góra



2. Nie żałuj agencji PR informacji

Nie żałuj agencji PR informacji

Skąpstwo zaczyna się tam,
gdzie ubóstwo się kończy.
– Honoré de Balzac

To zła praktyka, ale zdarza się, że klient nie przekazuje na czas swojej agencji PR ważnej informacji.

Dlaczego tak postępuje?

Bo na przykład:

1. "Nie mamy dopracowanych wszystkich szczegółów."

2. "Powiemy tylko to, o czym mogą dowiedzieć się media."

3. "Nie wracajmy do tego, co było. Liczy się tylko przyszłość."

4. "Naszym zdaniem, to nie jest ważna informacja."

Moja rada: pozwól agencji PR ocenić, które informacje są ważne.

Informacje są ważne

W PR liczą się informacje. Agencja PR musi mieć dostęp do wszystkich firmowych informacji, żeby dobrze wykonywać swoją pracę – także tych, których nie wykorzysta.

Zespół agencji PR powinien pierwszy wiedzieć o nowych inicjatywach, produktach i usługach. Bez takiej wiedzy trudno opracować skuteczne przekazy i strategie komunikacji. W sytuacji kryzysowej dostęp do najnowszych faktów umożliwia przejęcie inicjatywy i odzyskanie kontroli nad tym, co się mówi i w jakim kontekście.

Jeśli zatrudniasz ekspertów PR, bo doceniasz ich specjalistyczną wiedzę, doświadczenie i talent, zaufaj im także, że potrafią mądrze wykorzystać udostępnione informacje.

Klienci czasem nie chcą przekazać swojej agencji PR negatywnej informacji z obawy, że to zwiększy ryzyko przecieku do mediów. W agencji nie pracują samobójcy – jej zespół robi tylko to, co służy interesom klienta.

Dzielenie się informacjami nie dotyczy tylko negatywnych faktów. Przydatne są także informacje o starych inicjatywach (udanych lub nie), byłych pracownikach (jeśli nadal są w branży, na przykład pracują dla konkurencji), starych kontrahentach, itp. Wszystkie te dane pomagają przygotować kampanię opartą na solidnych faktach.

Konkluzja

Im więcej informacji przekażesz swojej agencji PR, tym lepsze będą efekty. Jeżeli masz wątpliwości (mówić czy nie?), pozwól agencji samej zdecydować co warto wykorzystać. Im więcej wie, tym więcej może dla Ciebie zrobić.

Zobacz też:

Góra



3. Rola szefa firmy w zarządzaniu kryzysem

Rola szefa firmy w zarządzaniu kryzysem

Dobry dowódca nie powinien okazywać słabości.
– Kevin Ivison

Przeprowadziłeś w firmie warsztat kryzysowy. Rzecznik prasowy jest po szkoleniu medialnym. Masz aktualny plan kryzysowy.

Wszyscy członkowie zespołu kryzysowego (w tym główny inżynier, prawnik, informatyk i kierownik ochrony) znają swoje role i wiedzą za co są odpowiedzialni w zarządzaniu kryzysem.

Czujesz się dobrze przygotowany zarządzania sytuacją kryzysową – mimo że (chyba) zapomniałeś o jednej ważnej osobie, która do tej pory nie miała dla Ciebie czasu. Chodzi o szefa firmy (prezesa lub dyrektora).

Czas kryzysu to test przywództwa dla szefa firmy. To on wybiera priorytety, podejmuje najważniejsze decyzje i pokazuje kierunek działania. Od jego decyzji i stylu komunikacji zależy jak się zachowają w sytuacji kryzysowej i jak ocenią zarządzanie kryzysem interesariusze, na przykład pracownicy, klienci, dostawcy, liderzy opinii, politycy i media.

Szef firmy, który unika mediów lub nie potrafi z nimi rozmawiać wydłuża czas kryzysu i zwiększa jego koszty. Często traci po kryzysie stanowisko i trudno mu znaleźć nową pracę. Z drugiej strony, szef, który w czasie kryzysu jest non-stop w mediach, stwarza wrażenie osoby, która bardziej zajmuje się swoim wizerunkiem niż rozwiązaniem problemu.

Czy w Twoim planie kryzysowym jest jasny opis roli szefa firmy w zarządzaniu kryzysem?

Oto 5 porad, żeby szef firmy mógł pokazać się z najlepszej strony w sytuacji kryzysowej:

1. Pierwsze źródło informacji

Rola szefa firmy nie może być ograniczona do podejmowania decyzji operacyjnych. Jego czas jest zbyt cenny, żeby zajmować się detalami. Szef firmy powinien być dla interesariuszy (wewnętrznych i zewnętrznych) pierwszym źródłem najważniejszych informacji.

2. Wiarygodna komunikacja

Media chcą rozmawiać w pierwszej kolejności z szefem firmy w sytuacji kryzysowej. Jego słowa są dla nich najbardziej wiarygodne, bo to on podejmuje najważniejsze decyzje. Pracownicy nie chcą być oszukiwani lub zwodzeni. Chcą wiedzieć co się stało i jaki jest plan działania. Kto ma im to powiedzieć jeżeli nie szef firmy?

3. Zintegrowana komunikacja

Specjalne linie telefoniczne, kryzysowa strona WWW, firmowy blog, profile w mediach społecznościowych i konferencje prasowe to sprawdzone w kryzysie narzędzia komunikacji z interesariuszami. Wypowiedzi szefa firmy powinny być dostępne we wszystkich firmowych mediach – im wcześniej, tym lepiej.

4. Kontakt z poszkodowanymi

Nie ulegaj pokusie unikania kontaktu z poszkodowanymi w wypadku lub katastrofie. Szef firmy powinien się z nimi spotkać (na przykład odwiedzić w szpitalu), wysłuchać (to może być dla niego trudne doświadczenie) i powiedzieć co robi, żeby rozwiązać problem.

5. Dodatkowe osoby do wypowiedzi w mediach

Nie każdy może wypowiadać się publicznie w sytuacji kryzysowej, ale z drugiej nie można zbytnio zawężać listy tych osób, gdyż szef i rzecznik prasowy muszą mieć czas na odpoczynek. Warto zadbać o koordynację komunikacji w firmie i przeszkolenie dodatkowych osób, które będą wypowiadały się w mediach kiedy szef i rzecznik będą niedostępni dla dziennikarzy.

Konkluzja

Firma bez mocnego przywództwa jest w kryzysie jak orkiestra bez dyrygenta lub załoga łodzi bez szypra. Szef firmy ma do odegrania w sytuacji kryzysowej niezmiernie ważną rolę. Chodzi nie tylko o podejmowanie najważniejszych decyzji, ale także pokazanie – poprzez swoją obecność i aktywność – że troszczy się o poszkodowanych, panuje nad sytuacją i ma plan działania.

Jak opracować plan komunikacji kryzysowej

Zobacz też:

Góra






Twitter Facebook Google+ LinkedIn Pinterest GoldenLine YouTube




4. Szkolenie medialne dla szefa firmy

Szkolenie medialne dla szefa firmy

Szef firmy jest wybitnym specjalistą. Nie musi przygotować się do wywiadu dla mediów. Zna temat na wylot. Nie boi się żadnego pytania. Po szkoleniu medialnym mógłby stracić świeżość i naturalność – coś co sobie bardzo ceni.

Reporter poprosił go o wywiad, bo jest najlepszym ekspertem w swojej branży. Każdy to wie. Nie ma co tracić czasu na szkolenie.

Wielu prezesów, dyrektorów i kierowników tak myśli, więc musi być w tym trochę prawdy. Diabeł jak zwykle jest w szczegółach – ważnych szczegółach. Już tłumaczę o co chodzi.

Szefowie firm często mi mówią: "Reporter przyszedł do mnie już z wyrobioną opinią. Nie chciał się niczego dowiedzieć. Potrzebował mojej wypowiedzi do potwierdzenia swojej tezy. Z godzinnej rozmowy wybrał zaledwie dwa nieistotne zdania. To była strata czasu!" Wtedy pytam: "Jak pan przygotował się do wywiadu? Jakie miał pan trzy najważniejsze rzeczy do powiedzenia? Czy to było ważne, aktualne i ciekawe?"

Zarówno szef firmy jak i reporter mają mało czasu. Rozmówca dobrze przygotowany do wywiadu z ciekawymi kluczowymi komunikatami, barwnymi przykładami i historiami wypowiada się rzeczowo, jasno i zwięźle – nie szuka właściwych słów, przykładów i porównań. Reporter jest zadowolony z krótkich i interesujących odpowiedzi. Nie musi zadawać wielu dodatkowych pytań.

Reporterzy lubią słuchać i cytować ludzi, którzy mówią nie tylko na temat, ale także robią to ze swadą i animuszem. Jeszcze lepiej kiedy branżowy ekspert mówi coś oryginalnego lub kontrowersyjnego – coś, co odbiega od gładkich wypowiedzi innych komentatorów.

Właściwie przygotowany rozmówca potrafi kontrolować przebieg wywiadu i naprowadzać reportera na swoje kluczowe komunikaty. Daje mu informacje ciekawsze od jego pytań.

Wywiad dla mediów nie jest egzaminem z wiedzy, w którym reporter pyta a rozmówca odpowiada. Wywiad jest okazją do przekazania opinii publicznej (w tym klientom) najnowszych informacji i opinii oraz przekonania do nich reportera. Jeśli szef firmy ma coś wartościowego i zaskakującego do powiedzenia, dlaczego reporter nie miałby tego wykorzystać?

Media stale szukają nowych tematów i inspirujących komentarzy. Dzięki przygotowaniu można inteligentnie połączyć odpowiedzi na pytania reportera z kluczowymi komunikatami.

Zadowoleni są wszyscy. Szef firmy, bo powiedział to, co dla niego najważniejsze. Reporter, bo uzyskał interesujące informacje. Czytelnicy, bo przeczytali ciekawy wywiad lub artykuł. Tak się buduje dobrą reputację w mediach.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Zobacz też:

Góra



5. Dwa rodzaje pytań w wywiadzie dla mediów w sytuacji kryzysowej

Dwa rodzaje pytań w wywiadzie dla mediów w sytuacji kryzysowej

Jedną z ważniejszych rzeczy w wywiadach dla mediów w sytuacji kryzysowej jest świadomość tego jakiego rodzaju pytanie zadał reporter.

Pytania mogą być otwarte i zamknięte.

1. Pytania otwarte

Wywiad z dużą liczbą pytań otwartych jest prawdziwą rozmową, w której reporter daje dużo swobody i jest otwarty na nowe opinie.

Oto dwa przykłady pytań otwartych:

"Proszę opowiedzieć o swoich pierwszych latach pracy w dziennikarstwie?"

Albo

"Co się wydarzyło potem?"

Pytania otwarte często zaczynają się od zaimków pytajnych "kto", "co", "jak", "dlaczego". Dzięki tym pytaniom możesz rozwinąć swoją wypowiedź. Odpowiedzi są dłuższe – wymagają głębszego zastanowienia lub większej inwencji.

Bardzo często reporter zaczyna wywiad od pytania ogólnego dając jedyną okazję do przedstawienia głównego przesłania.

2. Pytania zamknięte

Dzięki pytaniom zamkniętym reporter ogranicza liczbę możliwych odpowiedzi i ma większą kontrolę nad przebiegiem wywiadu.

Oto dwa przykłady pytań zamkniętych:

"Czy Pressence Public Relations prowadzi dobre szkolenia medialne?"

Albo

"Czy Pressence Public Relations specjalizuje się w komunikacji kryzysowej?"

W pytaniach zamkniętych często pojawia się słowo "czy", "kiedy", "gdzie". Na przykład "Czy to prawda, że...?", "Kiedy się pan o tym dowiedział?", "Gdzie są te dokumenty?"

Na pytanie zamknięte można odpowiedzieć tak lub nie lub przekazać konkretną informację.

Wywiad z dużą liczbą pytań zamkniętych ma większą dynamikę i wygląda trochę jak policyjne przesłuchanie, w którym reporter zna odpowiedzi na niektóre pytania (lub chce zrobić takie wrażenie), testuje prawdomówność rozmówcy i czasem chce udowodnić swoją tezę.

Odpowiadając na pytanie zamknięte – poza potwierdzeniem lub zaprzeczeniem – wyjaśnij także dlaczego tak sądzisz. W wywiadzie prasowym właśnie ta druga część może być wykorzystana jako cytat.

Jeśli przygotowujesz się do wywiadu dla mediów w sytuacji kryzysowej i potrzebujesz pomocy w opracowaniu i przećwiczeniu odpowiedzi na pytania reportera, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Zobacz też:

Góra



6. Nie ma prezentacji bez prelegenta

Nie ma prezentacji bez prelegenta

Kiedy pytam znajomych co tworzy prezentację, słyszę różne odpowiedzi. Ludzie mówią o temacie, slajdach, materiałach audiowizualnych, itp.

Dla mnie odpowiedź jest jedna. Nie ma prezentacji bez prelegenta. Reszta jest tylko dodatkiem.

Mogę sobie nawet wyobrazić prezentację bez publiczności (prelegent mówi do pustej sali), ale nie wyobrażam sobie sobie prezentacji bez prelegenta.

Powiedzmy na przykład, że zarząd firmy zamówił prezentację u zewnętrznego konsultanta. Po pięciu minutach psuje się projektor. Koniec z pokazem slajdów.

Czy prelegent może dokończyć wystąpienie? Oczywiście, że tak.

Powiem więcej. Jeśli zrezygnujesz ze slajdów, ludzie zrozumieją i zapamiętają więcej. Nie wierzysz? Wyłącz projektor pod byle pretekstem, skup uwagę na sobie, podaj więcej przykładów i ludzie zapamiętają 30% więcej informacji.

Wyobraźmy sobie inny scenariusz. Prelegent utknął gdzieś w podróży (awaria pociągu) i nie może osobiście przedstawić prezentacji. Udało mu się natomiast wysłać e-mailem slajdy. Czy członkowie zarządu obejrzą sobie te slajdy i podyskutują? Nie sądzę.

Slajdy to tylko zestaw informacji, zdjęć i ilustracji. Same slajdy nie tworzą prezentacji.

I tak dochodzimy do oryginalnej i zaskakującej konkluzji.

Nie ma prezentacji bez prelegenta. Kropka.

Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych

Zobacz też:

Góra






Twitter Facebook Google+ LinkedIn Pinterest GoldenLine YouTube




7. Dlaczego umiejętność wystąpień publicznych jest ważna

Dlaczego umiejętność wystąpień publicznych jest ważna

Właściciel firmy informatycznej z Poznania pyta:

Dlaczego umiejętność wystąpień publicznych jest ważna?

W wystąpieniach publicznych musisz pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze, musisz robić to lepiej od konkurencji. Po drugie, każde Twoje kolejne wystąpienie musi być lepsze od poprzedniego.

1. Umiejętność wystąpień publicznych pomaga w karierze zawodowej.

Dla wielu pierwszym poważnym wystąpieniem publicznym jest rozmowa kwalifikacyjna o pierwszą pracę. Mówi się o rozmowie, ale właściwie jest to prezentacja. Sukces zależy od tego czy przyćmisz konkurencję.

W pracy najczęściej działamy w zespołach. A to oznacza występowanie przed zespołem lub w jego imieniu. Kariera zależy od umiejętności przekonującego mówienia i przedstawiania swoich argumentów i pomysłów.

2. Umiejętność wystąpień publicznych pomaga w interesach.

Nie wystarczy mieć rewelacyjny produkt. Trzeba także umieć o tym ciekawie opowiadać. Twoja firma może być najlepsza, najszybsza, najbardziej innowacyjna, ale jeżeli nikt o niej nie słyszał...

Od liderów biznesu wymaga się jasnego i przekonującego przemawiania do pracowników, klientów, inwestorów i czasem opinii publicznej, na przykład w sytuacji kryzysowej. Od skuteczności tych wystąpień może zależeć czy zarobią czy stracą miliony złotych.

3. Umiejętność wystąpień publicznych zmniejsza stres.

Stres w pracy przynosi firmom ogromne straty finansowe – demoralizuje pracowników i ich przełożonych.

Skuteczne wystąpienia zmniejszają liczbę nieporozumień w komunikacji wewnętrznej i redukują stres u prelegentów. Pracownicy chętniej prowadzą prezentacje i lepiej się komunikują.

4. Umiejętność wystąpień publicznych pomaga zarządzać czasem.

Większość prezentacji jest za długa i przegadana. Doświadczeni prelegenci wyrażają się jaśniej, mówią krócej i używają bardziej skutecznych technik przekazywania wiedzy.

Dobrzy prelegenci potrzebują mniej czasu na przygotowanie i przećwiczenie wystąpienia – wiedzą co chcą osiągnąć i jak to zrobić.

5. Umiejętność wystąpień publicznych kształtuje lepszych liderów.

Każda sprawa potrzebuje kogoś kto potrafi ją jasno i przekonująco przedstawić. Opinia publiczna często ocenia wagę sprawy po sposobie jej prezentacji.

Jeśli lider nie wie jak zachęcić ludzi do działania, nie ma co liczyć na pełną mobilizację i współpracę osób odpowiedzialnych za sukces.

6. Umiejętność wystąpień publicznych poprawia wizerunek i reputację.

To może jest niesprawiedliwe, ale klienci i konsumenci często oceniają produkt, markę lub firmę po sposobie jej prezentacji – pamiętają tylko te najlepsze i najgorsze.

Lepsze prezentacje nie gwarantują sukcesu – one go tylko ułatwiają. Złe prezentacje? Psują reputację i utrudniają realizację planów.

Znasz inne powody dlaczego umiejętność wystąpień publicznych i prezentacji jest ważna? Napisz o tym do nas.

Szkolenia z prezentacji i wystąpień publicznych

Zobacz też:

Góra



8. 21 oryginalnych pomysłów na korporacyjne wideo

21 oryginalnych pomysłów na korporacyjne wideo

Kierownik PR w firmie deweloperskiej z Warszawy pyta:

Możesz podać kilka pomysłów na korporacyjne wideo?

Wideo korporacyjne nie ma dobrej opinii. Najczęściej jest sztampowe, banalne i nudne. Mało kto chce je oglądać.

A wcale nie musi tak być.

Oto 21 oryginalnych pomysłów na firmowe wideo:

1. Opowiedz krótką historię o swojej firmie.

2. Pokaż firmę jako branżowego lidera.

3. Opowiedz o misji swojej firmy.

4. Opublikuj rekomendację zadowolonego klienta.

5. Przedstaw krótką opowieść o wyjątkowym kliencie.

6. Odpowiedz na pytanie klienta z listy często zadawanych pytań (FAQ).

7. Przekaż relację ze spotkania z liderami opinii.

8. Opowiedz o korzyściach z używania produktu lub korzystania z usługi.

9. Przeprowadź krótkie szkolenie.

10. Zrób sondę uliczną na kontrowersyjny temat, o którym mówią media.

11. Opowiedz o wybitnym osiągnięciu swego pracownika, na przykład ważna nagroda, medal w zawodach sportowych, itp.

12. Przekaż relację z konferencji prasowej.

13. Opowiedz co robisz dla lokalnej społeczności.

14. Zaproś do współpracy wolontariuszy.

15. Przedstaw nowego pracownika.

16. Opowiedz o ciekawym hobby swego pracownika.

17. Zaproś na imprezę firmową.

18. Opowiedz o premierze produktu.

19. Pokaż jak korzystać z produktu lub usługi.

20. Przedstaw nietypowe zastosowanie Twojego produktu.

21. Zrób parodię popularnego wideo.

Dobre wideo korporacyjne buduje pozycję branżowego lidera i pomaga zdobywać klientów. Zachęca do interakcji – zwiększa zaangażowanie i liczbę komentarzy i udostępnień w mediach społecznościowych

Zobacz też:

Góra



9. Chciałbyś obejrzeć "Titanica" od końca?

Chciałbyś obejrzeć Titanica od końca?

Kierownik marketingu w firmie spożywczej z Krakowa pyta:

Na co warto zwrócić uwagę oceniając skuteczność zarządzania kryzysem?

Jeśli obejrzysz "Titanica" od końca, poznasz wzruszającą historię magicznego statku, który wynurzył się z morza, żeby ocalić ponad tysiąc rozbitków i szczęśliwie wrócił do portu.

Oceniając swoje działania i słowa w sytuacji kryzysowej czasem zastanawiamy się co byśmy zrobili inaczej, gdyby można było cofnąć czas. Nic nie można już zmienić, ale wnioski warto wykorzystać w przyszłości.

Łatwo zauważyć rażące błędy (media nie darują żadnego), ale trudniejsze do wykrycia (i oceny) są błędy mniejsze i bardziej subtelne (o większości media nie wiedzą).

Bardzo trudno jest obiektywnie i dokładnie ocenić czy plan kryzysowy był dobry czy zły lub czy był właściwie wykorzystany w sytuacji kryzysowej.

Nie ma planu, który zneutralizuje wszystkie negatywne skutki kryzysu. Analizując skuteczność działań po kryzysie zawsze okaże się, że coś można było zrobić lepiej, szybciej lub taniej. Ale bez planu (jeżeli nie wydarzy się cud) byłoby to zrobione gorzej, dłużej i drożej.

Stąd pytanie: jak ocenić skuteczność działań w zarządzaniu kryzysem?

W Pressence Public Relations zadajemy sobie trzy ważne pytania:

1. Czy ludzie nadal mają zaufanie do firmy?

Inaczej wygląda kiedy klienci wspierają swoją firmę, inaczej kiedy ją krytykują i/lub się od niej odsuwają. Wsparcie klientów zwiększa skuteczność tego, co firma robi, żeby rozwiązać problem. Jeśli na koniec zaufanie do firmy się nie zmniejszyło, to znak, że kryzys jej nie zaszkodził.

2. Czy firma zachowała dobre relacje z lokalną społecznością?

Kryzys to czas testu dla firmy i jej relacji z klientami. Dobre relacje z lokalnymi mediami, stowarzyszeniami branżowymi i lokalną społecznością pomagają przetrwać trudne chwile. Te relacje będą potrzebne także po uporaniu się z kryzysem. Jeśli nie przetrwają chwili próby, negatywne skutki osłabienia (lub zerwania) relacji firma będzie odczuwać jeszcze przez długi czas.

3. Czy udało się utrzymać morale i wsparcie pracowników i ich rodzin sprzed kryzysu?

Nigdy nie lekceważ negatywnego wpływu kryzysu na swoich pracowników. Jeśli ludzie są źli na Twoją firmę za to, co się stało, mogą to przykro odczuć Twoi pracownicy i ich rodziny. Sąsiedzi mogą być wobec nich nieprzyjemni. Swoje mogą także odcierpieć dzieci w szkole. Jeśli nie otoczysz ich należytą opieką i nie zadbasz o właściwą komunikację wewnętrzną, skutki demoralizacji wśród pracowników możesz odczuwać przez lata.

Konkluzja

W sytuacji kryzysowej ujawnia się prawdziwy charakter człowieka. To samo dotyczy firm i instytucji. Opinia publiczna i media zapamiętają szczerość, otwartość i silne przywództwo. Nie zapomną kłamstwa, obłudy i ucieczki z kapitańskiego mostka.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu się do zarządzania kryzysem i komunikacją kryzysową, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Zobacz też:

Góra



10. Uśmiechnij się

Zegarek i kalendarz

Zegarek i kalendarz

Pijany mąż wraca do domu. Żona zaczyna awanturę i wymownie pokazuje palcem na zegarek. Na co on:

–Wielkie halo! Zegarek! Jak mój ojciec wracał do domu, to matka na kalendarz pokazywała!

Góra



Przeczytaj, oceń i skomentuj najnowsze artykuły na blogach: Media Gapa, Ekspert Medialny, Trener Medialny, Szkolenia medialne, 112 PR, Kryzys Online, Pressentacje i Feliszek PR.

Chcesz napisać swoją informację prasową? Skorzystaj z usługi bezpłatnej tylko dla prenumeratorów tego newslettera. Wypróbuj Twoje Info.

Przeoczyłeś/aś ciekawy artykuł? Zajrzyj do Archiwum Pressence Newsletter.





PRESSENCE PR NA TWITTERZE

Wiesz, że mamy profil na Twitterze?

Zobacz o czym teraz piszemy. Może do nas dołączysz?


Tweety na temat @pressencepr








Twitter Facebook Google+ LinkedIn Pinterest GoldenLine YouTube





Zastrzeżenia prawne


1. Pressence Public Relations i Bogusław Feliszek dostarcza Czytelnikom Pressence Newsletter ogólnych informacji na tematy, które ich interesują. Informacje zawarte w Pressence Newsletter nie stanowią w żadnym przypadku świadczenia usług doradztwa public relations ani jakichkolwiek innych usług.

2. Wszelkie informacje, poglądy, interpretacje, porady i rozwiązania nie są wyczerpujące i nie są przeznaczone do bezwzględnego i bezkrytycznego stosowania w praktyce. Pressence Public Relations i Bogusław Feliszek nie udziela w tym zakresie żadnych gwarancji wyraźnych lub dorozumianych. Korzystanie z treści i mechanizmów udostępnionych w Pressence Newsletter odbywa się na odpowiedzialność Czytelnika.

3. Pressence Public Relations i Bogusław Feliszek dokłada należytych starań, aby prezentowane treści, akty prawne i inne teksty i mechanizmy były zgodne z obowiązującym stanem prawnym. Jednak częste zmiany prawa powodują, że część treści może dotyczyć stanu prawnego z przeszłości. Pressence Public Relations i Bogusław Feliszek zastrzega sobie prawo zmiany danych i informacji umieszczonych w Pressence Newsletter w dowolnym terminie, bez uprzedniego powiadomienia Czytelników.

4. Treść Pressence Newsletter nie stanowi w żadnym przypadku oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 kodeksu cywilnego oraz innych właściwych przepisów prawnych i jest jedynie zaproszeniem do rozpoczęcia rokowań zgodnie z art. 71 kodeksu cywilnego.

5. Korzystanie z treści Pressence Newsletter wymaga pisemnej zgody Pressence Public Relations i Bogusława Feliszka, poza wyjątkami określonymi w powszechnie obowiązujących przepisach prawa takich jak dozwolony użytek w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. nr 90 poz. 631, t. jedn. z późn. zm.).

6. Niektóre z odsyłaczy w Pressence Newsletter łączą z zewnętrznymi serwerami. Pressence Public Relations i Bogusław Feliszek nie ponosi odpowiedzialności za informacje na tych serwerach, w szczególności za ich zgodność z prawdą.

7. Czytelnik Pressence Newsletter przyjmuje do wiadomości i akceptuje fakt, że poczta elektroniczna oraz inne transmisje przechodzące przez Internet mogą być obciążone ingerencją osób trzecich i nie mają charakteru poufnego.

Zastrzeżenia prawne




Jeśli z ciekawością przeczytałeś/aś nasz NEWSLETTER, prześlij go swoim przyjaciołom, współpracownikom i klientom w niezmienionej formie. Będą Ci za to wdzięczni.

Aby ZAPRENUMEROWAĆ Pressence Newsletter, odwiedź naszą stronę WWW i wypełnij zgłoszenie subskrypcyjne.

Aby ODWOŁAĆ PRENUMERATĘ (i nas zasmucić), wyślij proszę na adres: newsletter@pressence.com.pl z informacją KONIEC PRENUMERATY w linii tematu.



Bogusław Feliszek
Facebook
Google+
Pressence Public Relations
pl. Teatralny 10-11/33
45-056 Opole
WWW www.pressence.com.pl
e-mail: biuro@pressence.com.pl
tel. +48 77 441 40 14